Is het mogelijk een desinfecteerde handgel te maken zonder alcohol?

Ik lees vaak dat Glycerine wordt toegevoegd i.p.v. alcohol, ik kan alleen nergens terugvinden wat voor werking dit heeft? ik gebruik tevens ook aloë Vera en etherische olien voor de handgel, ik zou alleen graag willen weten of dit ook zonder alcohol kan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Het probleem is, dat er wel iets in die handgel moet zitten wat desinfecteert. Dat zijn -eigenlijk per definitie- giftige stoffen. Alcohol is in dit kader relatief onschuldig.

Antwoorden (2)

WAT HEB JE NODIG?
• 45 ml. Aloë Vera gel
• 1 koffielepel plantaardige glycerine
• 10 druppels Tea Tree (essentiële olie)
• 8 druppels Palmarosa (essentiële olie)
• 8 druppels Lavendel (essentiële olie)
• Flesje/potje om je handgel in te bewaren
• 1 kleine kom

ZO MAAK JE HET:
1. Giet de plantaardige glycerine en de Aloë Vera in de kom.
2. Meng goed voor een homogene consitentie.
3. Voeg de essentiële olieën toe aan het mengels.
4. Giet het mengsel over in je flesje/potje.
5. Bewaar je desinfecterende handgel in een koele en donkere plaats.

En tada, overal schone handen!
fremar
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Vraagsteller weet al dat er glycerine gebruikt wordt ipv alcohol en vraagt zich dus af of dat inderdaad voldoende is voor desinfectie. Daarop gaat jouw antwoord helemaal niet in.
Glycerine is volgens mij meer verantwoordelijk voor die gelachtige structuur, maar je doodt er dus geen ziektemakers mee. Alcohol is juist hetgeen wat de handgel een desinfecterend middel maakt.