Wat kun je doen om snel af te koelen na een warme douche?

Wat kun je doen om snel af te koelen na een warme douche? Bijvoorbeeld als je daarna snel de deur uit moet.

3 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Koude douche nemen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Minder warm douchen
Castle
3 jaar geleden
Je kan gedurende het douchen de temperatuur steeds verlagen. De damp van heet water, gecombineerd met de warmere temperatuur, verhoogt de luchtvochtigheid en temperatuur van de badkamer, waardoor de lichaamstemperatuur stijgt en je gaat zweten. Het wrijven van de handdoek zorgt voor frictie op de huid en het is dan beter om te deppen (kost waarschijnlijk meer tijd). Ook na het sporten zijn er mensen die geen cooling down doen en meteen de douche instappen. Het is beter om een half uurtje te wachten na het sporten voor te douchen. De lichaamstemperatuur zal dan ook dalen.

Antwoorden (1)

Een koude douche.
Of gewoon voorkomen dat je te warm wordt door niet zo warm te douchen. Ga douchen onder lauwwarm water, dat net niet koud aanvoelt. Daar wordt je 's morgens meteen lekker wakker van en je komt niet zwetend uit de badkamer. Het scheelt bovendien in je energieverbruik (minder heet water) en je staat waarschijnlijk minder lang onder de douche.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Van lauwwarm water word je lekker wakker, dat klopt.