Hoe kan je een koortslip krijgen?

Hey allemaal!

Het is nu al 2 weken uit met mijn vriendin, en hebben vandaag na 2 weken weer gezoend, maar ze had een koortslip hoe kan dit komen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Jullie hebben gezoend terwijl zij een koortslip had?
Dan hoop ik voor jou dat jij het niet krijgt. Kom je nooit meer van af.

Antwoorden (1)

Waardoor wordt de koortslip veroorzaakt?
De boosdoener is een van de herpesvirussen: het herpes simplex virus type 1 (HSV-1). Het virus nestelt zich vooral in de cellen van opperhuid en slijmvliezen. Meestal zal de arts genoeg hebben aan het uiterlijk aangevuld met de klachten om de diagnose te stellen. Aanvullend onderzoek is dan niet nodig.

Hoe kom je aan zo’n virus?
Veel mensen hebben het al op jonge leeftijd opgelopen door contact met iemand die besmet was. Dat kan door hoesten, niezen of rechtstreeks huidcontact, maar ook door uit hetzelfde glas te drinken. Het verloop van de besmetting kan heel verschillend zijn. De een is er doodziek van en heeft een mond vol blaasjes. Maar veel mensen merken er niets van omdat het virus al de kop ingedrukt is voordat het schade kon aanrichten. Het lichaam maakt antilichaampjes aan die als een soort strijdlegertje tegen het virus kunnen worden ingezet.

Waarom komt een koortslip bij veel mensen steeds terug?
Na de eerste besmetting blijft het virus aanwezig in het lichaam. Het blijft zitten in bepaalde zenuwcellen in de buurt van de aandoening. Het kan de kop weer opsteken als het ‘strijdleger’ verzwakt is door een verminderde weerstand. Het virus trekt via de zenuwen weer naar de huid en veroorzaakt een nieuwe infectie.
fremar