Voor elke dag
Een goede basisshampoo wordt gemaakt van Castilië-zeep of zeep van olijfolie (te koop bij de natuurvoedingswinkel). Voeg 4 gram zeepvlokken aan een kwart liter gekookt water toe en roer tot de vlokken opgelost zijn. Zodra het mengsel afgekoeld is, kun je het in een fles bewaren.

Voor extra droog haar
Heb je zeer droog haar na blootstelling aan de zon of chloor, voeg dan een kwart kopje olijfolie, avocado of amandelolie aan de basisshampoo toe. Je kan ook wat honing toevoegen. Was zoals je het gewend bent.

Voor vet haar
Soms ben je niet in de gelegenheid om je haar te wassen. Dan is een droge shampoo heel geschikt. Meng 1 eetlepel maïsmeel, 1 eetlepel poedersuiker en 1 eetlepel fijngemalen amandelen. Borstel je haar heel goed van de hoofdhuid tot in de puntjes. Wrijf het mengsel in je hoofdhuid en borstel je haar weer goed. Deze shampoo is ook erg goed voor extreem vet haar. Pas wel op dat er niet teveel droge shampoo op je hoofdhuid opstapelt, want dat kan weer voor irritaties zorgen.
fremar
4 jaar geleden
Maak gefermenteerd rijstwater en was je haar ermee! Maakt je haar superschoon, sterker en kost bijna niks. Gegarandeerd geen chemicalien of siliconen. Hoe het water te maken: zie youtube, ik denk dat het een te lang verhaal wordt maar het is heel simpel en kost niet meer dan een handjevol rijst, een leeg potje en tien minuten van je tijd!