Hoe los ik mijn oorbel probleem op?

Vroeger droeg ik vaak oorbellen een half jaar later al heel lang niet meer en waren de gaatjes dichtgegroeid. Paar jaar later heb ik weer nieuwe gaatjes laten schieten omdat ik het toch leuk vindt om het te dragen en 6 weken later mocht ik eigen oorbellen in. Links ging het prima met in een uit doen maar aan de rechterkant bleef de oorbel een beetje hangen als ik hem uitwou doen en ging het bloeden na een dag dragen. Als ik hem 's avonds uit doe en de volgende ochtend weer aan wil doen moest ik hem doorprikken en ging het heel erg bloeden toen heb ik mijn gaatje dicht laten groeien en opnieuw laten schieten. Maar dat werkte niet kreeg weer hetzelfde probleem Weet iemand wat ik hier aan kan doen. Als ik de oorbellen van vroeger vergelijk met de oorbellen die ze nu hebben vind Action nu veel mooier geworden en daarom wil ik ze ook dragen maar omdat ik dat probleem heb kan ik geen oorbellen dragen aan de rechterkant. Als ze niet waren dichtgegroeid had ik dit misschien nu niet gehad
Ik heb de oorbellen van vroeger gevonden die ik vaak droeg en nu zijn ze veel mooier geworden en ik bedoelde gewoon van dat ik ze niet in kan hoop dat er iemand het antwoord heeft

marjolein55
4 jaar geleden
Misschien kun je de gaatjes waar je oorbel in zat met sterilon ontsmetten

Antwoorden (1)

Dit probleem komt mij bekend voor, dan aan de linkerkant. Dat terzijde.

Hygiëne is sowieso heel belangrijk. Vaak als je (opnieuw) gaatjes laat schieten krijg je een schietoorbel (hele kleine oorbel) ingeschoten en krijg je ook een flesje met ontsmettingsmiddel mee, dat je, afhankelijk van voorschrift van de juwelier, een aantal weken moet gebruiken of moet gebruiken tot het flesje leeg is. Dit flesje is vaak niet veel groter dan een duim en moet gedruppeld worden op de voor- en achterkant van de oorlel. Doe dit wel tussen de oorbel en oorlel en tussen de achterkant van je oorlel en het drukknopje waarmee de oorbel vast zit.

Als je dit doet is het ook goed om de oorbel en het drukknopje te rond te draaien (linksom, rechtsom etc.) zodat het ontsmettingsmiddel goed in het gaatje in je oorlel kan gaan zitten, wat vastgroeien voorkomt. In het begin kan dit best pijnlijk zijn. Begin dan ook voorzichtig met draaien en draai bijvoorbeeld de eerste avond maar een heel klein beetje, in plaats van een volledig rondje.

Daarnaast geef je aan dat je rechteroorlel snel dichtgroeit. Dichtgroeien is bij ieder mens verschillend; de een kan 6 maanden lang geen oorbellen dragen en heeft daarna nog gewoon gaatjes en de ander die kan ze nog geen dag uithebben of ze groeien dicht. Dit probleem kan je makkelijk voorkomen door met je knopjes in te gaan slapen.

Nee, dat is niet schadelijk en nee, daar voel je niets van. Ik bedoel dus ook gewoon die kleine schietoorbelletjes waarmee je je gaatjes hebt laten schieten. Niet zulke lange hangers. Overigens is het goed om ze sowieso de eerste 6 maanden dag in dag uit te dragen, zodat je oren goed kunnen herstellen.
——
Bijgevoegde foto: een foto van een schietoorbel. De achterkant (dat rondje waar het stokje van de oorbel in zit) kan eventueel ook van siliconen zijn, maar meestal is dat bij een schietoorbel ook van zilver
EDIT: Misschien moet je geen oorbellen van de Action proberen, maar toch wat duurdere kopen. Het kan namelijk zijn dat je allergisch bent voor nikkel, wat veelal in goedkopere oorbellen gebruikt wordt.