Hoe lang kun je zonnebrandcrème bewaren?

Wordt het na enige tijd minder effectief of bederft het? En maakt het nog uit of de fles open is geweest?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Op alle flesjes staat een houdbaarheidsdatum. Die kun je dan ook het best gewoon aanhouden. De PNO (periode na opening) staat aangegeven met een geopend potje gevolgd door een getal en de letter M (12M is tot 12 maanden na de opening te gebruiken). Wel is het belangrijk dat je de zonnebrandcrème op de juiste manier bewaart om de werking te behouden. Als je dat doet, kan een zonnebrand meestal wel zo’n twee jaar mee. De factor gaat dan namelijk maar met een minimale hoeveelheid achteruit. Heb je een gevoelige huid en wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan kan het natuurlijk geen kwaad om wel een nieuw product aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Twee jaar met dezelfde spray of olie kan wel, al doen de fabrikanten voorkomen dat het absoluut niet meer gebruikt mag worden omdat het niet meer goed is.
Wij smeren te zuinig, daar komt het eigenlijk op neer. Dus het tweede jaar gewoon MEER gebruiken en VAKER smeren is er niets aan de hand.

"Dermatologen schatten in dat een SPF 30 na twee jaar is teruggelopen naar SPF 27 à SPF 28. Maar ga je uit van de helft van de originele factor, dan zit je altijd goed. Meestal staat er op de fles ook een symbool hoe lang het product houdbaar is, kijk maar eens naar het getal in een klein containertje. 24M staat voor 24 maanden. Je wilt natuurlijk geen risico’s nemen."
----
Toegevoegd

Antwoord:
-Dat hoort op het flesje/potje te staan.
-Ja het wordt minder effectief en moet dus dikker gesmeerd worden.
-Als je na een jaar of zo een fles tegen komt ...nieuw... kan je vanaf die dag de houdbaarheidsdatum rekenen. Dus 2 jaar vanaf vandaag als je het vorige lente/zomer gekocht hebt en niet gebruikt.
Toegevoegd op 02 juli 2018 14:50: tekst