Wat is het verschil tussen shampoo en douchegel?

Is het puur een verschil in additionele ingrediënten of is het een fundamenteel ander product?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Shampoo is voor de haartjes, en douchegel voor de rest...

Het beste antwoord

Heeft de commercie ons doen geloven dat er een strikte scheiding bestaat tussen shampoo en douchegel? Wel een beetje, zegt Marja Hasper (61), dermatoloog in het Amsterdamse medisch centrum Kraaiennest. "Shampoo en douchegel verschillen niet veel van elkaar. Beide bevatten een conserveringsmiddel, een soort zeep, en een middel dat de zeep helpt te verspreiden. Net als met afwasmiddel is dat nodig om het vet in kleine stukjes te verdelen. Uiteindelijk gaat het om de zeep. In shampoo zit verder een middel dat het haar minder statisch maakt. Daardoor is het na het wassen makkelijker door te kammen."
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Shampoo en douchegel verschillen niet veel van elkaar, ze kunnen zelfs elkaars functie overnemen. Wel schuimt shampoo meer dan douchegel en is de geur meestal anders, ook voelt je haar na het wassen met douchegel stroever aan, maar het haar wordt even schoon van douchegel als van shampoo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoord