Hoe krijg ik mijn bril goed schoon?

Sinds kort draag ik een bril. Maar ik loop tegen het probleem aan dat ik de bril niet goed schoon krijg. Ik poets iedere dag met brillendoekjes van de opticien. Maar nog steeds zie ik wazige plekken. Al geprobeerd met afwasmiddel dit helpt even. Speciale vochtige brillendoekje durf ik niet aan omdat die kunnen krassen. Hebben jullie een tip?

paulus811
6 jaar geleden
Ik gebruik al jaren de speciale vochtige brillendoekjes en nog nooit een krasje gezien. Die doekjes zijn er speciaal voor.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb zo'n ultrasoon schoonmaakapparaat. Doe ik regelmatig sieraden in, maar ook m'n bril. Alles komt er weer als nieuw uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afwasmiddel mag je juist nooit gebruiken.
Gewoon warm water en droogmaken met een schone theedoek.

Antwoorden (2)

Pas enorm op met afwasmiddel. Veel afwasmiddelen bevatten zuur (als is het "maar" citroenzuur), en dat tast de coating aan die op het glas zit. Als dat gebeurt krijg je wazige plekken en 'randjes'.

Ik maak mijn bril met enige regelmaat schoon met spiritus. Eerst goed spoelen onder de lauwe kraan. Zorg dat het water echt lauw is. Wat ik bedoel is dat water dat lauw aanvoelt, vaak warmer is dan het lijkt doordat het over je hand stroomt. Dus laat water stromen waarvan je denkt dat het lauw is, vang een beetje op in een mok, en voel met je vinger in de mok of het water echt lichtelijk lauw is. Warm of heet water veroorzaakt namelijk breukjes in het glas of in de coating.

Dus: eerst de bril goed spoelen onder lauw stromend water. Daarbij mag je best met je vingers over de glazen wrijven.

Daarna neem ik een houtvrije tissue. Die koop ik bij de opticien. Die houtvrije tissues krassen niet. Ik houd de tissue even op de bovenkant van een geopende fles spiritus, keer de fles even om zodat er spiritus op de tissue komt, en poets dan de glazen met deze spiritus-tissue. Gewoon goed poetsen. Krassen krijg je niet want het grove vuil heb je er vooraf al afgespoeld met het lauwe water, en de tissue krast niet omdat die houtvrij is.

Daarna opnieuw onder de lauwe kraan houden om de spiritus weg te spoelen. Nu niet meer aan de glazen zitten, want dan krijg je vetvlekken.

Nu heb je een natte bril. Ik heb gemerkt dat ik strepen krijg als ik de glazen nu afdroog. Dus blaas ik ze droog. Hard blazen door een heel klein gaatje tussen de op elkaar geperste lippen. Eerst even in de lucht blazen zodat je zeker weet dat je geen speeksel meeblaast. Daarna de bril droogblazen.

Nu heb ik een schone, vlekvrije, streepvrije bril.

6 jaar geleden
Hou je bril onder koud of lauw stromend water en gebruik een zachte zeep of een speciale brilspray om eventuele vetresten te verwijderen. Vermijd te agressieve detergenten of afwasproducten op basis van citrusextracten. Deze kunnen immers te hard inwerken op het materiaal van je bril.
Je droogt een bril best af met een schone zachte doek die gewassen is zonder wasverzachter, want dit kan een wazige film op de glazen achter laten. Een nieuw microvezeldoekje is eigenlijk het meest geschikte materiaal om je bril en je brilglazen mee te drogen.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uw bril gewoon onder de kraan afspoelen met lauw warm water, neem gerust een beetje afwasmiddel, dit ontvet goed en kan helemaal geen kwaad. Dan afdrogen met een schone theedoek of microvezeldoek , en u ziet alles weer helemaal helder. Spiritus ontvet ook goed en mag ook worden gebruikt.