Kan het scheren van het gezicht acne veroorzaken?

Sinds een maand of twee scheer ik mijn gezicht om donshaartjes weg te halen. Sinds een paar weken heb ik last van acne, heviger dan ik ooit gehad heb (wat alsnog niet heel dramatisch is, maar wel heel vervelend). Kan het zijn dat de acne veroorzaakt wordt door het scheren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
hoe vaak wissel je je mesje?
Amadea
7 jaar geleden
Mogelijk heb je wat aan het antwoord van jelle op http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/mode-accessoires/vraag/99972/gezicht-scheer-daarna-puistjes-bultjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zou een oud mesje veroorzaken?
(bot of vies of..) Ik denk dat haren ervoor zorgen dat de poriën meer open blijven en dat daardoor de kans op een puistje kleiner is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veroorzaken niet, verergeren wel. Als je puistjes hebt, kun je deze beschadigen met je mesje, hierdoor worden de bacteriën verspreidt, waardoor deze vat krijgen op andere ophopingen in een talgklier.
Castle
7 jaar geleden
Vergeet ook niet na het scheren aftershave te gebruiken of een balsem. Dit helpt de huid wat rust te geven.
Ritsuka
7 jaar geleden
Een vies/oud mesje kan zorgen voor huidbeschadigingen en irritatie

Antwoorden (1)

Nee, dit lijkt me meer een toevallig samen optreden van symptomen dan een oorzakelijk verband. Zowel moeten beginnen met scheren als acne horen namelijk bij de puberteit. En scheren zorgt er juist voor dat je je huid van je gezicht goed schoon houdt, dus dat is eerder een voordeel dan een nadeel bij acne.

Denk er wel aan dat je je scheert moet goede middelen en een goed scherp mes, anders loop je kans op irritatie en wondjes, die dan geen acne zijn, maar minstens zo vervelend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Meisjes moeten over het algemeen helemaal niet beginnen met scheren....