Wat doen tegen bultjes na het scheren?

Ongeveer 2/3 dagen na het scheren van mijn baardhaar krijg ik allemaal puistjes en rode bultjes op mijn wang en onder mijn kin. Dit is zeer frustrerend omdat ik zoals nu dan niet meer kan scheren, dan loop ik vervolgens weken lang met een onverzorgd gezicht rond tot die bultjes en puistjes weg zijn.

Ik heb al verschillende scheerschuim en scheermesjes geprobeerd, maar bij allen heb ik nog steeds last van die bultjes. Ook had ik slakkengel gekocht maar tevergeefs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.9K

Het beste antwoord

Vele mensen krijgen scheerbultjes na het scheren, zowel mannen als vrouwen. Dit komt vooral voor bij mensen met krullend haar. De haartjes groeien dan niet netjes naar buiten maar krullen in het haarzakje of onder de huid waardoor de bultjes ontstaan, dit geeft dan rode scheerbultjes en een jeukend en of irriterend gevoel.
Door de haartjes te scheren worden deze scherp dit bevorderd het ingroeien van hartjes. Mensen met donkere baardgroei kunnen na twee dagen de haartjes in de spiegel al een beetje zien, kijk naar de rode scheerbultjes / plekjes met goed licht, als je goed kijkt en de huid een klein beetje op lift zie je een haartje onder de huid groeien.
Hoe voorkom je ingegroeide haartjes?
Gebruik bij het scheren altijd een schoon en liefst scherp scheermesje, voorkeur is om een scheermes met tril functie te nemen, deze trillende beweging zorgt ervoor dat haartjes los van de huid komen waardoor de kans van eventueel ingroeien verminderd. Gebruik een goede scheerzeep (liefst van natuurlijke producten zonder alcohol). Scheerolie is een prima alternatief. Scheer de eerste keer met de groeirichting van de haartjes mee (van boven naar beneden). Schuim je gezicht weer in en scheer dan tegen de groei richting in (van beneden naar boven). Na het scheren geef je je gezicht een scrub, gebruik een goede (alcohol vrije) scrub. Maak een draaiende beweging over alle plekken waar geschoren is, draai eerst met de klok mee en vervolgens tegen de klok in. Na deze behandelingen geef je je huid een aftershave balsem om de huid goed te laten herstellen. Mensen met een electrisch scheerapparaat wordt aan geraden om 1 keer in de 2 jaar de scheerkoppen te laten vervangen. Net als bij scheermesjes zullen de scheerkoppen ook slijten en dus bot worden. Maak na het scheren je scheerapparaat altijd goed schoon, zodat er geen haartjes meer achter blijven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel naar als je dan van die rode bultjes in je hals krijgt na het scheren.
Lees hier hoe die irritatie na het scheren ontstaat en hoe je er vanaf komt!

Hoe ontstaan bultjes na het scheren, en hoe kom je er weer vanaf?
Allereerst even duidelijk krijgen waarover we praten:
Je hebt rode bultjes en rode vlekjes/vlekken. Rode vlekken kunnen onder andere ontstaan als gevolg van scheren, dit heet in het engels ‘razor burn’. Daarover later meer

De rode bultjes kunnen weer op twee manieren ontstaan:
1. door ingegroeide haartjes in een vroeg stadium
2. door ontstoken haarzakjes

Ingegroeide baardhaartjes ontstaan doordat de haartjes niet door opening in je huid naar buiten toe groeien, maar klem komen te zitten in het haarzakje. Dit gaat ontsteken en heeft een rood bultje tot gevolg.

Het kan ook zo zijn dat het haartje niet klem zit, maar dat je wel rode bultjes krijgt. Dit komt in 9 van de 1o gevallen door ontstoken haarzakjes. De haarzakjes raken geïrriteerd door de producten die je op je huid smeert (scheerschuim, slechte aftershave) en gaan ontsteken.
Of je nu last hebt van ingegroeide haartjes of ontstoken haarzakjes, de oplossing is hetzelfde.

Before: Een ingegroeid haartje dat vast zit. After: door te exfoillieren kan het haartje ontsnappen

Beide kunnen voorkomen en genezen worden door producten die ingegroeide baardharen voorkomen. Let er op dat je het liefst een product zonder alcohol gebruikt, kies liever voor een alcoholvrij product met “glycolic acid”. Dit is een werkzame stof die de huid exfoillieert en de poriën diep reinigt. Hierdoor kunnen de haartjes die reeds ingegroeid zijn weer ontsnappen, en wordt het voor kort afgeschoren haartjes makkelijker om naar buiten te groeien. Tevens wordt een reeds ontstane ontsteking bij de bron aangepakt.
Als wil weten hoe je van ingegroeide baardharen afkomt, moet je hier eens verder lezen.

Razor burn ontstaat doordat je huid te veel beschadigd raakt door het scheermesje. Dit kan doordat je een moeilijk te scheren baard hebt, die niet zacht genoeg wordt gemaakt voordat je begint met scheren, of doordat je met een bot mesje scheert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boven gegeven antwoord is zeer goed, maar mis nog 1 toevoeging, tevens mijn antwoord:
Probeer eens te scheren als je onder de douche staat.
Dit heeft mij veel geholpen, en heb nu nog maar zelden last.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan wel een vrouw, maar dit is ook een probleem waar ik enorm last van heb. Ik heb een enorme gevoelige oksel-huid. De schoonheidsspecialiste heeft mij aangeraden om een after shave balsem te gebruiken, gewoon die voor mannen voor hun gezicht. Ik heb extra gevoelig van nivea, en werkt verassend goed. Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is talkpoeder/baby poeder, gewoon erop deppen na het scheren op droge huid. Ziet er vast niet erg charmant uit op je gezicht, maar als je daarna gaat slapen geen probleem. Hierdoor verminderde het bij mij zeker. Ik denk het proberen waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smeer het nadat je het hebt geschoren in met bodylotion dat helpt!