Hoe komt het dat ik jeuk heb op mijn hoofd in ons klimaat?

Nadat ik een periode in het buitenland ben geweest (3 weken spanje) viel het mij op dat de jeuk op mijn hoofd verdween gedurende die weken. Toen ik eenmaal terug was ging het afhankelijk goed maar nu (1,5 week later) komt het weer terug en merk ik weer schilfers op mijn hoofd en in mijn haar.

Hoe kan dit en wat is een oplossing hier tegen?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
gebruikte je daar andere shampoo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee... Zelfde meegenomen vanaf huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zat je daar veel in het water / zee / zwembad, zodat je niet de hele dag met shampooresten op je hoofd loopt ?? Shampoo doet meer kwaad dan goed he ?

Het beste antwoord

Dat zou kunnen komen doordat de zon ons deze zomer een beetje in de steek laat. Veel mensen met seborrhoïsch eczeem weten uit ervaring dat de zon hun huidaandoening goed doet. Ultraviolet licht remt namelijk de ontstekingsreactie in de huid.
'Roos' is de mildste vorm van seborrhoïsch eczeem. Dit wordt gekenmerkt door fijne schilfertjes op het behaarde hoofd, gepaard gaand met jeuk.
Het is dus mogelijk dat jij daar last van hebt. Seborrhoïsch eczeem ontstaat aan het begin van de puberteit, is niet besmettelijk, en volstrekt onschuldig. De exacte oorzaak van het ontstaan van dit soort eczeem is onbekend. Wel is bekend dat het micro-organisme Pityrosporum ovale (een gistsoort), die van nature op ieders huid aanwezig is, een belangrijke rol speelt. Bij mensen met seborrhoïsch eczeem wordt deze gist, om onbekende redenen, in grotere hoeveelheden dan normaal aangetroffen. Het afweersysteem van het lichaam reageert hierop met een ontstekingsreactie. Emotionele spanningen kunnen het verergeren, evenals lage temperaturen in de herfst en winter en droge lucht in centraal verwarmde ruimten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Roos verbetert vaak al door regelmatig het haar te wassen en goed na te spoelen. En door alleen je eigen kam te gebruiken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De diagnose lijkt me goed, al lijkt me een bezoekje aan de huisarts ook niet onzinnig. De huisarts heeft betere middeltjes om de schilfers te bestrijden en kan andere oorzaken uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee of er hier sprake van is, maar te vaak je haar wassen (iedere dag) met te veel shampoo (te sterke/ geconcentreerde - neem eens babyshampoo) kan ook een reden / oorzaak van klachten zijn.

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je luizen hebt! Hou je hoofdhuid dus goed in de gaten