Hoe snel beweegt een luis buiten het haar (op een tafel oid)?

Ik merkte onlangs dat er een beestje zat op mijn telefoon die verdacht veel op een luis leek. Ik heb wat plaatjes van een luis opgezocht en hij leek er inderdaad precies op, hoewel hij zwart was. Nou is mijn vraag: hoe snel beweegt een hoofdluis als hij niet in haar zit? Hij bewoog best snel op mijn telefoon (5,5''), 5 centimeter in 10 sec.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Hoofdluizen zijn lichtschuw, lopen snel, maar springen niet. Ze halen een 'snelheid' van 30 centimeter per minuut.
Maar een hoofdluis kan je niet hebben zien lopen, want die heeft niets te zoeken buiten een gastheer of -vrouw die hem warmte en bloed geeft. Het zal een ander soort luis of zelfs een andere soort insect geweest zijn.
Amadea
7 jaar geleden
De snelheid zal mede afhankelijk zijn van de leefomgeving, maar in beeld hier

https://www.youtube.com/watch?v=LBWX-q3q7jQ op 1.20 min krijg je een redelijke indruk?.

Op einde zie je ze nabij en dus los van de hoofdhuid.
Arm kind overigens!