mag je het spateltje van je dagcrème met alcohol schoonmaken?

Ik wil mijn spateltje van mijn dagcrème schoonmaken maar doe dit nu enkel met een tissue. Is dat wel hygiënisch genoeg? Of kan ik het ook met alcohol 70% of 96% schoonmaken ivm de bacteriën?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Neem eerst de achtergebleven creme af met een tissue en reinig vervolgens het spateltje met een watje/wattenschijfje waarop wat alcohol 70% gedruppeld is. Dat is de meest hygiënische methode.

Toegevoegd na 19 minuten:
De spatel afnemen met een tissue doe je na het gebruik ervan, het desinfecteren met alcohol 70% doe je voor het gebruik ervan, dit omdat het thuis praktisch niet mogelijk is dit soort hulpmiddelen steriel op te bergen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Als het spateltje van plastic is kan je het gewoon onder de kraan houden. Met een houten spateltje trouwens ook. Je moet niet bang-hygiënisch worden, tenzij je verschillende klanten behandeld in een schoonheidssalon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je haalt de creme met je vingers van de spatel af, als je je handen niet goed hebt gewassen, blijven er wat bacteriën achter op de spatel, die vervolgens weer de creme ingaan. De creme bederft hierdoor sneller. Bij houten spatels heeft deze methode inderdaad geen zin, die zijn ook niet geschikt voor deze handeling.
Reddie
8 jaar geleden
Als je het spateltje de volgende dag toch weer gebruikt heeft het geen zin om het schoon te maken. Vouw het in een tissue (die je ook telkens opnieuw kunt gebruiken).
verder ben ik het met
@Ivana eens dat die bacteriefobie bepaald ongezond is. Je kunt er prima allergieën mee kweken. Als je immuunsysteen geen bacterieën krijgt om mee te strijden, gaat het je eigen cellen te lijf.
Verder is een dagcreme niet bepaald een voedingsbodem voor bacterieën. Daar kunnen ze niet van leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft het niet met me eens te zijn, iedereen mag dit doen op haar/zijn eigen manier, er wordt gevraagd of het mag met alcohol, daar heb ik antwoord op gegeven. Bij de creme die ik dagelijks gebruik neem ik het spateltje ook alleen af met een tissue, maar cremes die ik zo nu en dan gebruik en die dus langer dan gemiddeld geopend zijn geweest, daarvan maak ik het spateltje schoon met alcohol voor gebruik. Bacteriën hebben wel degelijk invloed op de houdbaarheid van gezichtscremes, zodra de pot eens geopend is geweest, neemt de kans op bederf toe, zeker wanneer je er steeds met een niet schoon spateltje of vinger een lik uithaalt.

Andere antwoorden (1)

Je zou het wel extra kunnen reinigen met 96% alcohol. Maar of het nodig is is het tweede. Spatels zijn namelijk ook vaak vies, ookal reinig je hem met alcohol. Het beste kun je cremes in een tube kopen. Dat is hygiënischer en dan weet je zeker dat alle werkzame ingrediënten in de creme goed blijven en echt nog wel effect kunnen hebben.