Is het beter voor je huid het zo min mogelijk te wassen?

Als ik bijv. de hele dag thuis zit en ik doe geen makeup op, wil ik mijn gezicht niet spoelen met water. Alleen ogen is voldoende. Al dat kalk ik het water...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Antoni
8 jaar geleden
Welk (negatief) effect heeft die kalk dan op jouw huid, denk je?
Cryofiel
8 jaar geleden
Die kalk is opgelost in het water. De kalk blijft opgelost in het water. De kalk zet zich dus niet af op je huid. De enige manier om kalk op je huid te krijgen is je gezicht flink nat te maken en het dan aan de lucht te laten drogen (dus zonder handdoek). Als je dat doet, heb je een miniem beetje kalk op je huid. Dat kan totaal geen kwaad. Als je al bang bent voor dat beetje kalk, zou je nooit naar buiten kunnen gaan - dan krijg je namelijk heel wat meer chemicaliën op je huid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je huid wordt ook als je alleen binnen bent vuil, je komt meerdere keren per dag, bewust of onbewust, met je handen aan je gezicht, er hangt stof in de lucht en je opent de deur, waardoor de vervuilende stoffen van buiten weer naar binnen komen.
Reinig daarom 2 keer per dag je huid met lauw water en als je make-up hebt gebruikt met een speciale reiniging daarvoor. Er zit kalk in het water, dat is niet goed voor de huid, maar dat weegt niet op tegen al het andere vuil in de huiskamer of buiten.
Je huid reinigen is belangrijk om huidproblemen te voorkomen en/of te voorkomen dat deze verergeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht ook leuk om te lezen:
http://www.gezondlevenmetpien.nl/wees-lief-voor-je-huid-stappenplan-naar-leven-zonder-zeep/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat ik de natuurlijke olien van mijn gezicht af was.
Cryofiel
8 jaar geleden
Met zeep doe je dat inderdaad. Met water niet of nauwelijks. Met warm water enigzins, met heet water wat meer, zeker als je langdurig heet doucht of baadt. Met koud water vrijwel niet. Maar met de kalk die je noemde heeft dat niets te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebruik na het wassen een hydraterende crème, dan herstelt de huid zich snel.
Amadea
8 jaar geleden
Dat lijkt mij geen goed advies, crea. Want dan ontneem je de huid de kans om zichzelf te herstellen. En dat is volgens mij het beste. Geen onnodige smeersels gebruiken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een hydraterende crème is prima om te gebruiken, het houdt het vocht in de huid vast, waardoor het vochtgehalte in de huid goed blijft, door te weinig vocht in de huid ontstaan rimpels, bovenop de rimpels die veroorzaakt worden door erfelijke factoren. Verder zorgt dit ervoor dat de celdeling wordt bevorderd, waardoor je huid er fris uit blijft zien. De meeste dagcrèmes hebben bovendien een UV filter en beschermen tegen de vervuilende factoren buiten en binnen, wat ook zowel in de zomer als in de winter van belang is. Veel heb je er niet van nodig, veel heeft ook geen zin, een stip op je wangen, je voorhoofd en kin en dat zachtjes kloppend verdelen. Of je een dure crème koopt of een goedkope, maakt ook niet uit, als hij maar hydrateert. Een beetje hulp bieden aan de huid is niet verkeerd, als je het maar niet overmatig doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Altijd leuk dit soort dingen. :)
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/24321-een-mooie-huid-mythen-en-misvattingen-over-onze-huid.html
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/waarom-veel-huidcremes-niet-doen-wat-ze-beloven/

Antwoorden (3)

Nee, het is juist goed om je huid te wassen. Je wilt niet weten hoe veel vuil er op je gezicht komt in een dag. Gebruik lauw-warm water om je gezicht goed te wassen en dep daarna droog. Gebruik één of twee keer per week een face wash en zorg ervoor dat je je make-up er elke dag afhaalt!

Toegevoegd na 30 seconden:
Over kalk hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over het kalk hoef je je geen zorgen te maken, het is juist belangrijk om je huid te reinigen. Ook als je geen make-up draagt. Reinigen doe je niet met alleen water maar met een facewash of cleanser, hoe je het ook noemt. Je kunt niet zo snel te vaak reinigen maar wel te agressief! Ga op zoek naar een hele zachte facewash en gebruik die in de morgen en in de avond, en als je make up draagt, haal dan eerst je make up eraf met een make up remover, bijvoorbeeld een miccelair water of reinigingsdoekjes. En reinig je gezicht daarna nog met een facewash, pas dan reinig je je huid daadwerkelijk, en dat doe je niet als je er nog make up op hebt zitten. En ga NOOIT slapen met make up, ook niet met oog make-up!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Het beste is om het 2x per dag te reinigen: niet meer en niet minder. Doe dat dan niet met alleen water maar ook met een goede reiniging.

Overige informatie:
Neem trouwens niet die doekjes waarmee je jouw make-up er zo af kan vegen want dat spul is vaak erg chemisch en die stoffen blijven dan allemaal op je huid zitten. Neem een goede reiniging. De reinigingen van Cenzaa, waar ik zelf een uitstekende ervaring mee heb, zijn erg fijn. Ze zijn natuurlijk en reinigen je huid door slechts een grote druppel per keer te pakken, het in te smeren over je gezicht en het er vervolgens weer eraf te wassen met water. Ze zijn wel duur maar je doet er dan ook een paar maanden mee; goedkoop is duurkoop.

Toegevoegd na 32 minuten:
Sorry voor het foutje: '...en het er vervolgens weer af te wassen...' moet het zijn.