mag je wel elke dag je haar met water wassen?

Ik lees vaak op internet dat je jou haar beter niet elke dag kan wassen met shampoo. Maar ik kan nergens vinden of het dan wel met water mag elke dag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (3)

Ja,dat mag:
De meest gebruikte techniek is de “only-water” techniek. Het woord zegt het al, je wast je haar alleen met water. Dit is de manier die uiteindelijk het beste is voor je haar, omdat je er dan niets op gebruikt. Was het met goed warm water (want dat haalt het vuil er goed uit) en masseer het goed. Wanneer je net wil overstappen naar geen (of weinig) shampoo gebruiken, kan dit nogal tegenvallen. De eerste twee á drie weken krijg je namelijk ‘ontwenningsverschijnselen’. Dit schrikt veel mensen af en deze gaan daarom weer aan de shampoo. Je haar wordt wat zwaarder, wat sliertiger en je merkt dat je hoofdhuid al dat vet aan maakt. Na die twee á drie weken is je hoofd eraan gewend om niet zo veel vet meer aan te maken en je haar wordt dan gewoon weer schoon. Dit is even een periode waar je doorheen moet.
fremar
8 jaar geleden
Ja hoor, dat kan niet zo veel kwaad, als je huid het kan hebben (want elke dag douchen is ook niet per definitie gezond). Als je elke dag het stof en vuil uit je haar wast, heb je zelfs minder vaak een wasbeurt met shampoo nodig.
Nadeel is wellicht dat nat haar wat kwestbaarder is / eerder breekt, dus als je je haar wilt laten groeien en vooral als het al vrij lang is, is het niet zo slim bijna altijd nat haar te hebben. Föhnen is geen oplossing ; föhnen is weer slecht voor je haar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen,
ik vroeg me af waar je de informatie vandaan hebt dat elke dag douchen niet gezond zou zijn. Ik neem zeker in de zomer minstens 2x en vaak wel 3x per dag (als het echt heet is) een douche, je zweet hier namelijk echt enorm dus heeft het wel zin om voor je nieuw ondergoed aantrekt (doe ik ook 2 a 3x per dag) even te douchen en de zouten van je huid te spoelen. Tot nog toe heb ik geen nadelige effecten bemerkt. maar ik ben wel benieuwd waar je die info vandaan hebt en of het echt ernstige effecten zou kunnen hebben. Ik verzorg mijn huid verder trouwens best goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ervaring, vooral, waarbij moet worden aangetekend dat de hitte van de douche en het gebruik van zeep de boosdoeners zijn ; niet te heet afspoelen kan volgens mij geen kwaad.
Als ik dagelijks douche (warm en met zeep) zit ik van top tot teen onder de eczeem. Gevoelige huid die snel uitdroogt. Als ik vaker douche ga ik wel meer zweten ja.
Uiteraard komt daar ook een stukje bijkijken van de hygiene-hypothese waar ik veel in zie, (niet op alle punten trouwens) die meer en meer vaste grond onder de voeten lijkt te krijgen. Hier een willekeurig linkje ; er zijn er meer natuurlijk als je googelt op "dagelijks douchen niet gezond". http://www.dokteronline.com/blog/gezond-douchen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.tekstproducties.nl/do/modules.php?name=News&file=article&sid=65
Je kan prima dagelijks je haar wassen, ook mét shampoo.

Er zijn inderdaad hardnekkige fabels dat dit slecht voor je haar zou zijn. Deze zijn echter nergens op gebaseerd.
Wanneer je dagelijks je haar met shampoo wast, worden de talgklieren op je hoofdhuid overactief. De extra aanmaak van talg kan je opvangen door, inderdaad, dagelijks je haar te blijven wassen. Het enige nadeel dat je ervan kan ondervinden is dat je hoofdhuid sneller gaat jeuken wanneer je eens meerdere dagen niet in staat bent je haren te wassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus dat al die zepen shampoos en gels niet fijn zijn voor het milieu. En de parabenen in veel middeltjes niet fijn voor ons zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@katoen
Op het milieu zal het in Nederland niet gek veel invloed hebben; daar hebben we een behoorlijk efficiënte riolering voor. En wat parabenen betreft: die zijn praktisch non-toxisch, ook bij dagelijks gebruik. Parabenen worden in no-time door de huid opgenomen, gemetaboliseert en uitgescheiden. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691505000530