Waarom stopt een bubbelbad steeds?

Ik was in een sauna. Daar zat ik in een bubbelbad.

Het bubbelbad stopte telkens na een aantal minuten met bubbelen.

Ik vermoed dat dat geen energiespaar-timer is. Dan zou je namelijk het bubbelen meteen weer kunnen aanzetten - maar dat kon niet. Het bubbelen moet een bepaalde tijd uitstaan voordat het weer kan worden aangezet.

Wat ik me nu afvraag is:
Wat is de reden waarom het bubbelen regelmatig gedurende enige tijd moet worden uitgeschakeld?

2 maanden geleden
in: Huid
2.8K
crispy
2 maanden geleden
Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar in het verleden was het zo dat door het bubbelen er veel huidschilfers en andere ongerechtigdheden los komen, en na een paar minuten bubbelen moet het water tot rust komen, dan wordt aan de bovenkant het water afgeroomd... dat gaat dan door de filters, en na een paar minuten mag je weer bubbelen.
Ritsuka
2 maanden geleden
Misschien zodat mensen wat eerder weer er uit gaan. Als het blijft bubbelen, blijf je zitten.
Thecis
2 maanden geleden
wellicht omdat de lucht niet verwarmd is en het water van het bubbelbad daardoor afkoelt?
Inekez1
2 maanden geleden
Is het alleen een bubbelbad of is het een whirlpool, waarbij ook onderwater harde waterstralen zitten om je spieren te masseren? In dat geval is het voor je spieren, je hartslag en je algehele ontspanning (daarvoor gaan mensen meestal naar de sauna) niet goed om te lang gemasseerd te worden door die waterjets. De afwisseling van massagestralen en rustig in warm water zitten is beter voor je ontspanning en voor je spieren dan continu of te lang in de massagestralen. Om de waterstralen extra kracht te geven wordt vaak lucht (@thecis: warme lucht) aan de jets toegevoegd. Daardoor lijkt het een bubbelbad maar onder water gebeurt bij een whirlpool / jacuzzi dus meer dan alleen bubbelen.
Cryofiel
2 maanden geleden
Eh, poeh... Het was het buitenbubbelbad (of de buitenwhirlpool) van sauna Swoll, tussen Zwolle en Heino.

Antwoorden (1)

De bubbels ontstaan door samengeperste druk (een compressor). Op een bepaald moment is de uitgaande druk hier van zodanig laag dat constant dezelfde bubbelintensiteit leveren niet meer mogelijk is. Wanneer de bubbels stoppen heeft de compressor de tijd om weer een bepaalde druk op bouwen (hoger dan de gevraagde druk voor bubbels) op die manier kan er weer voor een bepaalde periode constant dezelfde bubbelintensiteit worden geleverd. De reden dat er niet constant bubbels worden geleverd vanuit de compressor heeft denk ik te maken met de gewenste intensiteit van de bubbels in verhouding tot hoe snel dit kan worden geleverd. Wanneer er constant een compressor moet draaien voor de lucht wordt deze permanent belast (en dus warm). Wanneer hij af en toe aanslaat heeft de compressor ook tijd om weer af te koelen. Stel je voor dat een bubbelbad een constante druk van 5 bar vraagt. De tank van de compressor zal maximaal 10 bar kunnen vasthouden. Wanneer de bubbels aan staan stroomt de helft van de lucht uit de tank. Als de druk lager dan 5 bar is dan slaat de compressor aan zodat de druk langzaam weer zal stijgen naar 10 bar. Dan gaat de compressor automatisch uit en kunnen er weer voor een bepaalde periode constante bubbels worden geleverd. Het is uiteraard mogelijk om constant bubbels te leveren. Er is dan waarschijnlijk een grotere compressor nodig die in verhouding wel de gewenste constante druk kan leveren.
2 maanden geleden