vlekken na een soort schaafwond wat moet ik doen??

ik had 2 weken geleden me bovenlip geharst 2x op de zelfde plek daardoor was me huid mee getrokken terwijl ik het niet eens door had daardoor werd het heel erg rood en toen kwam er een korstje op het leek wel een schaafwond, na dat de korstje er af was gegaan werd het licht roze na het licht roze groeide me huid weer terug en toen kwam er ineens een donkerbruine/zwartachtige vlek kan IEMAND ME HELPEN WAT HET ZIET ER NIET UIT!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vitamine e zalf ( olie) werkt tegen verkleuringen , dikke , rode littekens . Even niet in de zon .

Antwoorden (1)

Helaas pindakaas, wie mooi wil zijn...... :-S

De huid van je bovenlip is - bij veel mensen, waaronder ondergetekende - véél te gevoelig voor een ruwe behandeling als harsen, en het zal een paar dagen duren voor die wond weer helemaal genezen is. Gewoon een goede crème er op doen ('s nachts liefst een dikke witte wondzalf zoals zinkzalf, overdag een vette crème) en wachten tot het helemaal weg is. Een beetje koelen kan de zwelling en roodheid wat verminderen, maar als de huid echt grof beschadigd is (je spreekt van een schaafwond, dus echt met kleine korstjes) kun je daar niet zo veel op uitrichten.

En dan op zoek naar een betere methode. Epileren met een pincet, een gedraaid touwtje of een epileerveer (mijn persoonlijke favoriet) is een vrij milde manier (al moet je ook dat niet overdrijven en kun je daar ook nog wel eens een gevoelige rooie plek aan overhouden), scheren met een scherp nieuw scheermes is vriendelijker, maar moet vaker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die donkere vlek kan met de loop van de tijd verdwijnen, maar het kan kan ook een restverschijnsel zijn van de beschadiging, die PIH heet (post-inflammatoire hyperpigmentatie ; donkerverkleuring na ontsteking dus eigenlijk) . Vooral op een donkere huid loop e het risico hierop, ook bij acne en brandwondjes bijvoorbeeld.

Daar is wel wat aan te doen, maar je moet er wel mee naar de huisarts, die je kan doorsturen naar de huidarts en bepalen of het daadwerkelijk om een "onschuldige" verkleuring gaat en welke middelen het beste kunnen helpen.