Wat is nou beter voor je haar: wel of niet (dagelijks) borstelen?

Zelf heb ik tamelijk dik en droog haar, dat snel klitten krijgt en.
'N kapper adviseerde 't niet meer te borstelen, af en toe met m'n vingers er door en klaar. Dit heb ik 'n paar jaar gedaan, krijg wel klitten, maar 't valt mee. Maar je haar met 'n goede borstel (met b.v. varkenshaar) is toch juist goed ivm de doorbloeding van de hoofdhuid en 't daardoor beter groeien van 't haar?

Toegevoegd na 56 minuten:
Achter 'klitten krijgt en.' moet nog staan: splijt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Het enige antwoord is dat er geen wetenschappelijk onderzoek is dat hierover uitsluitsel geeft.
Een heleboel sites beweren op dat hun adviezen berusten op wetenschappelijk onderzoek maar geven vrijwel nooit een referentie.
De tweede bron is een website die ik redelijk neutraal beoordeel en deze geeft een referentie die ik in de eerste bron gelinkt heb.
Dit israelisch onderzoek is gedaan bij 20 vrouwen gedurende 4 weken die gevolgd werden en waarvan er 6 studie verlieten.
In mijn opinie is dit soort onderzoek ondermaats en van geen betekenis voor de consument.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1 Keer per dag je haar borstelen is zeker niet slecht, je verwijderd er de klitten mee en verdeeld het natuurlijke huidvet door je haar, wat nodig is om je haar elastisch te houden, met je vingers gaat dat ook wel, maar minder secuur. Ook is borstelen goed voor je doorbloeding, maar met een varkensharen borstel bereik je dat niet, varkenshaar gaat doorgaans niet helemaal door je haar heen en is meer geschikt om de bovenlaag van je haar te borstelen, om zo meer glans in je haar te krijgen. Een borstel om de hoofdhuid te masseren heeft tanden die wat verder uit elkaar staan, daarom zijn je vingers hier heel geschikt voor. Met je vingers kun je een echte massage uitvoeren, wat met een borstel niet lukt. Een goede borstel om klitten te verwijderen, is de tangle teezer, deze borstel verwijderd klitten snel en vrijwel pijnloos, met deze borstel breken er ook veel minder haren af, tijdens het ontwarren van je haar. Klitten zijn de oorzaak van beschadigd haar (doordat de haarschubben geheel of een beetje openstaan, kunnen ze in elkaar haken, haarschubben liggen dakpansgewijs over het haar) en kunnen pijnlijk aanvoelen, daarom is het naar mijn mening beter je haar 1 keer per dag te borstelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Een goede borstel om klitten te verwijderen, is de tangle teezer, deze borstel verwijderd klitten snel en vrijwel pijnloos, met deze borstel breken er ook veel minder haren af, tijdens het ontwarren van je haar."
Dit is een persoonlijke mening en bovendien reclame zonder enig bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt dat is mijn mening, maar die mening deel ik met velen. Het is echt mijn bedoeling niet reclame te maken, maar een product te adviseren waar velen positief over zijn. Ik probeer altijd eerlijk mijn mening te geven en mensen te helpen hun haarproblemen op te lossen, als dat moet door een product af te kraken, of juist te prijzen, dan doe ik dat zo.
http://www.proud2bme.nl/Beautyblog/Tangle_Teezer