Was er in de vroege mensheid ook al sprake van een kale(nde) schedel bij mannen agv haarverlies (alopecia androgenetica)?

Dit vraag ik me af omdat de vroegste mensen op aarde veel lichaamsbeharing hadden. Daarvan is o.a. het hoofdhaar, baardhaar, okselhaar en schaamhaar overgebleven.
Volgens mij is dit 'restant' lichaamsbeharing o.a. bedoeld ter bescherming en het beter vasthouden van lichaamsgeur.
Maar hoe zit dat met kaal worden, werden de vroegere mensen ondanks veel meer beharing toch ook kaal op het hoofd, of was daarvan geen sprake. En zo nee, waarom wordt de mens dan nu wel kaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De eerste mensen werden niet oud, gemiddeld misschien maar dertig jaar. Kaal worden is een ouderdomsverschijnsel, dat heel lang geleden dus helemaal niet voorkwam, want zo oud als men nu wordt, werd men toen helemaal niet.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Maar dat verklaart niet waarom het bij dieren niet gebeurt.
Antoni
9 jaar geleden
Voor het antwoord op die vraag is een andere vraag gesteld: "Waarom worden mensen wel kaal op de schedel en dieren niet?" Zie http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/557517/mensen-wel-kaal-schedel-dieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemiddeld 30 (als dat klopt) zegt niks over het percentage dat ouder dan 50 wordt.
Dat zou zo 25% kunnen zijn en aangezien er een hoge kindersterfte was, was het percentage ouderen in een groep niet zo laag als je zou denken.
ps. Ötzi was 45.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi