Is er een officieel advies m.b.t. het gebruik van zonnebrand?

Bij googlen kom ik soms tegen dat factor 50 en hoger slecht is en niks toevoegt vergeleken met factor 20/30, anderen raden juist een zo hoog mogelijke factor aan. Wat is verstandig in gebied met een sterke zonkracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Er is advies van huidziekten. Zie onder.
De factor van de zonnebrandcreme zegt iets over de tijd dat je in de zo'n mag.
Wanneer je normaal in 30 minuten niet verbrand, kan de factor 50 hier 50x30 is 1500 minuten van maken. ( op een dag )
Boven de factor 50 kun je dus meer dan 24 uur in de zon, op 1 dag.

________http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ztxt/Zonverbranding.htm

Zonnebrandcrème
Gebruik een zonnebrandcrème afgestemd op het huidtype en de omstandigheden. De mate waarin een sunscreen bescherming biedt staat vermeld op de tube als SPF (Sun Protection Factor). De protectionfactor of beschermingsfactor geeft aan hoeveel langer iemand in de zon kan blijven. Bijvoorbeeld: iemand die zonder zonnebrand na een half uur verbrand, kan met een factor 10 300 minuten (5 uur) in de zon blijven.

Kiezen van de juiste zonnebrand crème
In de tabel met de verschillende huidtypen (zie onder) staan globale adviezen gegeven voor SPF sterktes bij verblijf van een paar uur in de zon. Wie absoluut niet wil verbranden en zelfs niet bruin wil worden moet een hoge factor gebruiken (> 30). Als het doel is om op een veilige manier bruin te worden, dan moet de factor lager worden gekozen, tijdens een 'zonvakantie' kan iemand met huidtype 2 bijvoorbeeld de eerste dag factor 20 gebruiken en daaropvolgende dagen afbouwen via SPF 12 naar SPF 8. Na blootstelling aan zonlicht wordt de huid gepigmenteerd (vooral een UVA effect) en wordt de epidermis en met name het stratum corneum dikker (vooral een UVB effect). Hierdoor ontstaat op den duur een natuurlijke bescherming tegen zonlicht die kan oplopen tot een factor 20.
Kinderen moeten altijd een hoge factor gebruiken, ze mogen absoluut niet verbranden omdat er dan extra risico bestaat op de ontwikkeling van huidkanker op latere leeftijd.
_____________
9 jaar geleden
De Nederlandse rijksoverheid geeft actuele informatie over de zonkracht van het moment (rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Zonkracht) en over de verwachte zonkracht voor Nederland en de hele wereld (KNMI). Hierbij wordt de UV-index gebruikt (schaal van 1 tot 11).
Voorts verwijst het rijk naar de adviezen van KWF kankerbestrijding en van de Verenigde Naties (WHO).

In algemene zin is dat advies als volgt:

UV-index 0 t/m 2
Geen maatregelen nodig

UV-index 3 t/m 7
Blijf in de schaduw van 12u tot 15u, bedekkende kleding, zonnebrand, zonnebril & hoed.

UV-index 8 en hoger
Blijf binnen van 12u tot 15u, zoek schaduw op, bedekkende kleding, zonnebrand, zonnebril & hoed

Ten aanzien van de toe te passen zonnebrandcreme in relatie tot huidtype, en de wijze van toepassing, verwijst KWF Kankerbestrijding naar twee folders. Zie de links op KWF-site (zie bron)