Is een acnebehandeling aftrekbaar bij de belasting

Ik ga een fruitzuurpeeling aan voor mijn acne. Dit is mijn eigen keus en ben dus niet doorverwezen. Ik ben basis verzekerd en hierdoor wordt het niet vergoed. Is dit bedrag aftrekbaar bij de belasting?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Dit hangt ervan af. Als je niet bent doorverwezen, moet de handeling wel worden uitgevoerd door een arts of (in een aantal gevallen) een paramedicus. In het geval het om een paramedicus gaat moet deze een verklaring kunnen opsturen waarin deze de noodzaak van die medische behandeling onderschrijft.

"Van de genees- en heelkundige hulp zijn de kosten aftrekbaar voor:
◾huisarts, tandarts, fysiotherapeut of specialist
◾verpleging in een ziekenhuis of een andere verpleeginstelling
◾paramedische behandelingen door (of op voorschrift en onder begeleiding van) een arts
Bijvoorbeeld acupunctuur, revalidatie of homeopathie.

Aftrekbaar vanaf 2012

De volgende uitgaven zijn aftrekbaar in uw aangifte over 2012 en daarna:
◾paramedische behandelingen door een paramedicus waarvoor geen verwijzing of begeleiding door een arts nodig is (vanaf 2012)
Het gaat om de volgende paramedici: fysiotherapeut, diëtist, ergotherapeut, logopedist, oefentherapeut, orthoptist, podotherapeut, mondhygiënist en huidtherapeut. Als wij erom vragen, moet u een verklaring van de paramedicus opsturen waaruit het medische karakter van de behandeling(en) blijkt."

Toegevoegd na 7 minuten:
Stel voor het gemak dat de kosten hieronder vallen. Dan moet je nog een (flinke) drempel over om de aftrek van invloed te laten zijn.

Voor het idee: voor iemand die geen of niet het hele jaar een fiscale partner heeft was dat in 2013 1,65% van het drempelinkomen bij een inkomen tussen eur 7457.- en eur 39.618.-.
Dus stel dat het inkomen eur 25000.- was, dan heeft alleen het bedrag boven de eur 412.- invloed (1,65% van eur 25000.-)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De behandeling wordt gedaan door een huidtherapeut. Geldt dit ook?
Computoon
9 jaar geleden
Geldt ook in het geval die huidtherapeut die behandeling mag uitvoeren zonder verwijzing door een arts.
Er is nog wel een voorwaarde: als de Belastingdienst erom vraagt moet de huidtherapeut naar waarheid een schriftelijke verklaring kunnen afgeven dat die behandeling een medisch karakter heeft.