kan je bruinen als je in het water zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je of ook het deel van je lichaam wat onder water is bruin wordt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké dan is het duidelijk en heb je al antwoorden op je vraag gekregen ;-)

Antwoorden (2)

Ja, het gedeelte dat boven water is wordt zelfs sneller bruin doordat je direct zonlicht krijgt en indirect wat weerkaatst wordt door het water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel het UV licht wat bruint doet dat ook tot zekere diepte in het water maar bijna niet.

Licht en dan vooral wat ons bruin maakt bestaat uit UV-A, UV-B en UV-C en kan afhankelijk van de frequentie 0-400Hz tot diverse dieptes dringen. Door mineralen en zouten gebeurd dit filteren ook maar toch zullen tot bepaalde dieptes stralen komen. Vooral de UV-C met de laagste Hz golf wordt snel geblokkeerd Deze heeft door de korte golf een hoge brekings waarde. Ook de andere frequenties nemen sterk af en worden zwakker naarmate de diepte verder gaat. Na slechts een paar meter is er al practisch niets meer van de 0-400hz stralen over.

Helaas is er meer waardoor er maar een extreem lichte kleuring zal komen, water reflecteerd en hoe rustiger het water hoe erger dit is. Een spiegelglad meer laat maar 8% door. Op een meter diep blijft er na berekening met reflectie en filtering per frequentie (A = e^(-alpha*d)) wel UV over maar amper genoeg een tint te geven. Nog geen 1%.

Bronnen voor meer info

Toegevoegd na 1 minuut:
Smeer dus goed in en vooral het hoofd inderdaad want de reflectie bruint extra. Normaal UV en wat het warer niet absorbeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt het nogal ingewikkeld omschreven maar toch een plus omdat het klopt ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn ook de vragen die niet op een simpele ja of nee uitkomen als je de materie induikt die deze site zo interesant maken. Alleen is het lastig paginas vol aan publicaties in het engels en duits te vertalen en te verweken tot waarom dan de ja of nee is. Ik probeer zo secuur mogelijk en hopelijk begrijpbaar inzicht te geven in de basis. Ik zal dan ook je graag je advies tussen de regels ter harte nemen voor toekomstige posts :)