De biologische processen die de bruining veroorzaken zijn zowel bij de natuurlijke zon als bij de zonnebank hetzelfde. Het bruinen is een reactie van de huid op de UV-straling. Dat is één van de manieren waarop de huid zich beschermt. Maar wat gebeurt er nu precies met onze huid onder invloed van UV-straling?

Voor het bruiningsproces is de opperhuid het belangrijkst. De opperhuid bestaat uit twee componenten, een dode hoornlaag en een levende cellenlaag. In die levende cellenlaag worden, onder invloed van UV-B stralen de pigmentkorrels aangemaakt. Deze komen vervolgens naar de oppervlakte.

Onder invloed van UV-A stralen worden de pigmentkorrels, die oorspronkelijk bleek roze van kleur zijn, bruin gekleurd (uw huid wordt dus bruin). Tegelijk met de bruining van de pigmentkorrels komt er een ander proces op gang, namelijk de aanmaak van nieuwe pigmentkorrels.

De cellen (melanocyten), die zorgen voor de productie van pigmentkorrels, kunnen zich delen. Dat gebeurt onder invloed van UV-B straling. Dus hoe meer celdeling er plaatsvindt, hoe meer pigmentkorrels er gevormd worden. De nieuwe pigmentkorrels gaan langzaam naar de oppervlakte en kunnen na een paar dagen ook gebruind worden.

Op die manier verdiept de bruine huid zich. UV-B straling zorgt er tevens voor dat de opperhuid iets dikker wordt. Die verdikking van de opperhuid is, naast bruining, het andere beschermings- mechanisme van de huid tegen UV-straling.