Wat is dik en dun haar?

Hoe kan je erachter komen of je dik/dun haar hebt en wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan, hersenkalk. Ik heb inderdaad dun blond haar (maar wel meer haren per vierkante centimeter hoofdhuid, maar dat is vaak kenmerkend voor blond haar). Maar aziatisch donker haar is vaak ook erg dun! Maar inderdaad, vaak zie je wel een dikke bos donkerblond of bruin haar en minder vaak een dikke bos (licht)blond haar.

Antwoorden (2)

Sommige haren zijn per individuele haar dunner dan de ander. Vaak is het zo dat de persoon met dunne haren ook een mindere volle bos heeft dan iemand met dikke indivuele dikke haren. Dan zie je ook meer de hoofdhuid door het haar heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet per se zo, SanHar. Ik heb erg dun haar en het lijkt nog dunner doordat het ontzettend stijl is. Maar bij mij (en bij niemand in mijn familie, maar allemaal zulk haar) zie je absoluut niet mijn hoofdhuid door het haar heen.
Vaak hebben mensen met dun (blond) haar namelijk veel meer haren op hun hoofd zitten:
* Blondjes hebben meer haren dan brunettes.
Mensen met blond haar hebben gemiddeld zo'n 150.000 haren op hun hoofd en mensen met bruin haar "maar" 100.000. (zie: http://www.kapsalonstudio87.nl/haar-weetjes.html)
Qua haar zijn er 3 soorten in dikte. Je hebt:
Dunne haardikte (± 0,03 mm)
Normaale haardikte (±0,06 mm)
Dikke haardikte (±0,09 mm)

Dit gaat over de dikte van 1 haar.
Dit kan een kapper voor je opmeten met een haardikte meter.
http://www.happyhairservice.nl/catalogus/product/permanentproducten/merk/schwarzkopf/productcode/23S205

Dan is er ook nog de haarinplant, wat heel veel mensen verwarren met dik haar.
Dan zeggen ze tegen iemand "Oh wat heb jij dik haar" 9 van de 10 keer heeft die persoon een normale haardikte en een fijne inplant, wat betekend dat de persoon heel veel haar heeft.

De haarinplant heb je ook in 3 soorten:
Fijn, Normaal, Grof

Dit gaat om het aantal haar per vierkante CM, helaas weet ik daar de cijfers niet meer van :-(
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blonde mensen hebben geluk want zij hebben gemiddeld het grootste aantal haren op hun hoofd. Terwijl blonde vrouwen gemiddeld 150 000 haren hebben, heeft de gemiddelde roodharige slechts 90 000 haren op haar hoofd. Gemiddeld hebben vrouwen met bruin of zwart haar respectievelijk ongeveer 100 000 à 110 000 haren. Daarbij moet wel vermeld worden dat blond haar het fijnste haar is. Gewoonlijk is natuurlijk zwart haar vrij dik. Het zwarte haar van indiaanse vrouwen is een voorbeeld van bijzonder dik haar. Ook roodharige vrouwen hebben zeer sterke haarstructuur. http://www.schwarzkopf.nl/sknl/nl/home/haartips/tips_and_tricks/haar_wetenschap/verrassende_realiteit_over_haar.html
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Leuk stukje extra informatie!
Vooral dat laatste over haren laten veilen. Wat een mafkezen heb je toch :-)