Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je verslaafd wordan aan tattoos ?

hey

ik heb 2 maanden geleden mijn eerste tattoo laten zetten
ik heb altijd gezegd 1 tattoo en niet meer
maar nu ben ik al aan het zoeken voor een 2de 3de en 4de
( wel tattoos met een betekenis zodat ik er nooit spijt ga van hebben )
mijn vraag is dus kun je aan tattoos verslaafd geraken zoals aan drugs alcohol gokken roken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
640

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Tattoos zijn niet lichamelijk verslavend, het kan echter wel zijn dat jij voldoening vind in het laten zetten en hebben van tattoos waardoor je sterke neigingen hebt om nieuwe tattoos te laten zetten. Dit lijkt erg op elkaar maar is niet helemaal hetzelfde. Het belangrijke verschil is dat de verslaving aan tattoos iets geestelijks is en niet iets lichamelijks.

Als je er erg veel last van hebt zou je ergens psychische hulp moeten zoeken (klinkt heel heftig maar is het niet). Wat ik bedoel is dat als je er vanaf wilt dit niet kan met een pilletje of andere dingen, zoals dit wel kan bij rokers met nicotine pleisters (roken is wel lichamelijk verslavend).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Sterker nog: zo'n beetje alles kan verslavend zijn. Gokken is trouwens ook "niet lichamelijk verslavend". Waarom aanhalingstekens? Omdat er bij "geestelijke verslaving" wel degelijk lichamelijke verschijnselen zijn. Een aantal daarvan is niet te onderscheiden van bijv. drugsverslaving. Het geestelijke heeft lichamelijke componenten, en bij verslaving spelen die een rol. Daarom is afkicken van gokverslaving niet een puur geestelijk iets.
In reactie op het 1e antwoord zei ik het al: je kunt praktisch overal aan verslaafd raken. Alleen bij de meest zaken verslaafd bijna niemand eraan.
Een beetje verontrustend vind ik je bijzinnetje "zodat ik er nooit spijt van ga hebben". Dat "nooit" kun je niet weten. Misschien vind je dat over 10 jaar wel onzin, of heb je intussen zelfs een hekel gekregen aan die betekenissen.
In navolging van de 1e antwoorder zeg ik daarom: praat erover met een deskundige. Niet zijnde iemand uit de tattoo-wereld. En stop er voorlopig mee, zeker tot je de neiging naar meer niet meer hebt.
Ken je het spreekwoord "Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard"?
Met tattoo's is het precies andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding