Hebben (ongeopende) make-upmonstertjes een houdbaarheidsdatum?

Winkels als Douglas geven vaak een monstertje van een moisturizer of foundation bij een aankoop. Ook zitten er wel eens zakjes in een tijdschrift geplakt. Ik gebruik ze tijdens (korte) vakanties, maar inmiddels kan ik met alle monsters die ik heb, lang op vakantie!
Ik kan er geen houdbaarheidsdatum op ontdekken...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Op het moment dat je de verpakking opent, begint de houdbaarheidsdatum. De proefjes hebben een wat kortere houdbaarheid, dan de normale verpakkingen, dit omdat het goed afsluiten moeilijker is en er daardoor sneller zuurstof bij komt. Ook je mascara, parfum en dagcrème hebben een houdbaarheidsdatum, maar dat staat niet altijd op de verpakking. Cosmetica kan ook bederven; zodra de verpakking wordt open gemaakt, kunnen bacteriën gaan groeien. Vooral als het in aanraking komt met de huid: bijvoorbeeld omdat je met je vingers een lik bodylotion uit de pot haalt.
Alle cosmetica bevatten conserveermiddelen om zo te zorgen dat een product langer goed blijft, maar die werking is op den duur verdwenen en dan kan een product vervelende bijwerkingen vertonen. Zo kan mascara vol bacteriën een oogontsteking veroorzaken of een pot crème voor huidirritatie.
In principe zijn producenten verplicht aan te geven hoe lang een product houdbaar is. Je ziet dan het symbool van een geopend potje en daarin staat het aantal maanden aangegeven dat het nog goed te gebruiken is. Als dat symbool ontbreekt, zou je volgens de regels kunnen uitgaan van 36 maanden.

Hieronder volgt een globaal overzicht; voor het geval je geen symbool kunt vinden of de verpakking al hebt weggegooid:
Crème voor je gezicht (van dagcrème tot zelfbruiner): na opening 6 maanden houdbaar
Crème voor je lichaam: 12 maanden
Zonnebrand -crème: 12 maanden
Reinigingstonic: 12 maanden
Scrub: 6 maanden
Zeep: 36 maanden

Make-up
Parfum: 24 maanden
Lipgloss: 6 maanden
Lippenstift: 12 maanden
Lippotlood: 24 maanden
Mascara: 6 maanden
Blush/poeder: 24 maanden
Nagellak: 24 maanden
Oogpotlood: 24 maanden

Is het nog goed?
Als een product anders ruikt dan voorheen, zuriger, dan is het tijd om het weg te gooien. Ook producten die opeens irritatie veroorzaken, terwijl dat voorheen niet het geval was, moeten in de prullenbak.

Als de textuur verandert, moet je op zoek naar vervanging. Kijk, ruik en voel dus aan het product als het wat ouder is, of het nog goed is.
Lees de link om meer informatie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar de monsterzakjes zijn dus 'onbeperkt' houdbaar zolang ze onaangebroken zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe wel, maar er kan altijd een fout in de verpakking zitten, waardoor het toch eerder bederft. Gebruik je neus, ogen en voel aan het product voordat je het gebruikt. Geuren vergaan wel, ook al zijn ze nog nooit geopend.