hoe komt het dat parfums verschillen qua geur die blijft hangen?

Ik heb verschillende parfums thuis staan. De een wat duurder dan de ander. De ene blijft de hele dag hangen zelfs dagen lang in mijn sjaal en de andere die moet ik 20 x per dag spuiten. Hoe komt dat verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Er bestaan parfums, eau de parfums en eau de toilettes. Het kan dus zijn dat je van het ene merk een parfum hebt en van het andere een eau de parfum.

Parfum is in feite een geurconcentraat verdund met alcohol. Een eau de toilette bevat minder geurconcentraat en meer alcohol vergeleken met een eau de parfum, wat wil zeggen dat een eau de parfum geconcentreerder is en in de meeste gevallen dan ook langer op de huid waarneembaar blijft.

Sommige parfums zijn zowel als eau de toilette als eau de parfum verkrijgbaar, en hoewel eau de parfums vrijwel altijd duurder zijn kan ik je toch aanraden om hiervoor te gaan als je op zoek bent naar een parfum die wat langer op de huid blijft nageuren. Eau de toilettes en eau de parfums verschillen van geursamenstelling, ondanks dat het om dezelfde geur gaat, dus test de geuren altijd uit en stap niet klakkeloos over van een eau de toilette naar een eau de parfum.

Ook is het zo dat sommige merken beter geconcentreerd zijn dan andere merken. Het ene parfum is het andere niet. Als je bijvoorbeeld het originele eau de parfum van Tresor koopt, zal deze een stuk langer blijven hangen dan de kopie van een goedkoop merk. De concentratie geurmoleculen is in het origineel hoger dan bij de kopie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het aantal geurstoffen dat in de fles aanwezig is, een eau de parfum bevat meer geurstoffen, dan een eau de toilette, waardoor de geur van een eau de parfum langer blijft hangen. Een echte parfum bevat de meeste geurstoffen, maar heeft geen spray, deze druppel je op je huid, aan 1 druppel heb je genoeg voor de hele dag.
Ook kan het soms voorkomen dat de geur er nog wel is, maar dat je hem niet meer ruikt, dit omdat je neus vol zit met andere geuren. Het beste kun je voordat je aan een geur ruikt, even snuffelen aan koffiebonen, dat neutraliseert je reuk, waardoor je weer alles kunt ruiken.
Ook geuren die al wat ouder zijn, of verkeerd bewaard (bewaar een geur altijd op een donkere, koele plek, niet in de badkamer, omdat daar de temperatuur te erg wisselt) zijn, hebben minder geur bij zich, zij raken de geur kwijt, je ruikt dan sterk de alcohol of andere stoffen in geur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt inderdaad doordat er verschillende concentraties parfums zijn, maar het heeft ook met je huid te maken. Je lichaamstemperatuur, hormoonspiegel, medicijngebruik en zuurgraad van de huid heeft ook invloed op hoe de parfum ruikt. Een parfum dat je bij iemand van meters afstand kan ruiken zal bij jou niet hetzelfde zijn.