ik heb snel last van een zweetgeur onder mijn oksels. wat kan hiervan de oorzaak zijn?

ik heb heel snel last van zweetoksels. je ziet dan geen plekken maar je ruikt het wel erg. ik douche me elke ochtend en elke avond en toch ruik ik niet lang daarna weer. het maakt dan ook niet veel uit of ik veel dingen doe of gewoon stil op de bank lig. ik zou bijgod niet weten wat hiervan de oorzaak kan zijn. mijn moeder wou al met me naar de dokter maar dit wil ik zelf liever niet. verder heb ik tussen andere topics gelezen of anderen hetzelfde hebben maar de vragen gingen vooral hoe ze ervan af komen maar ik zou graag willen weten of iemand een idee heeft wat er mis kan zijn. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Okselgeur bestaat vooral uit boterzuur oftewel butaanzuur, dat wordt uitgescheiden door huidbacteriën. Die zetten de bijna geurloze vetzuren uit talg (sebum) en huidschilfers om in boterzuur en in capronzuur en thiolen. Bij de mens zitten de zweetklieren in de haarzakjes. Zweet van de gewone exocriene klieren ruikt maar lichtjes naar orthocresol en paracresol, ontsmettende stoffen. Onder de oksels zijn er ook apocriene zweetklieren, die in de puberteit beginnen te werken en kleine hoeveelheden sterk ruikend feromoon produceren.De oksel is de warmste plaats van de huid. Okselbeharing houdt de geur vast.
Hoe gênant ook: vraag aan een goede vriend, vriendin of arts wat die van de geur vindt. Misplaatste angst voor lichaamsgeur komt tamelijk veel voor, en kan de vorm aannemen van een fobie of somatische waan.
Zinkzalf (babyzalf) helpt soms en is zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar.
Aluminiumchloride vermindert de zweetproductie, maar kan tot irritatie leiden. De arts kan dan een vettige crème voorschrijven.
antiseptisch middel bijvoorbeeld chloorhexidine, onder medische begeleiding, omdat het de huid kan irriteren. De arts kan er dan een vettige crème bij geven.
Voorkomen:
Gezond leven met veel beweging
Goed ventilerende kleding (katoen,wol of linnen)
Dagelijks wassen met veel water en weinig milde zeep of huidverzorgingsmiddel
Geen of een milde deodorant
fremar
10 jaar geleden
Bij de apotheek en drogist heb je een middeltje die je na het douchen moet gebruiken en dat houdt ong. een week stand dat je niet gaat zweten. (Ikzelf had hier ook last van). Ik produceer meer zweetcellen dan een gemiddeld persoon. Let hier wel op dat alle middeltjes die ervoor zorgen dat je niet of minder gaat zweten eigenlijk niet zo gezond zijn, omdat ze de poriën waar zweet uit komt gaan verstoppen. Zweten is juist gezond. Hoe meer je zweet des te gezonder (mits je voldoende drinkt). Maar soms moet je voor het ene (minder erge) kwaad kiezen.