Hoelang duurt het voordat je brandplekken weer terug vervelt in je normale huid?

Ben verbrand in me gezicht door ontharingscreme echt afschuwlijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Hangt er van af hoe diep de verbranding is, oftewel welke graad verbranding. Met zo'n crème zal het hoogst waarschijnlijk gaan om een eerste graads verbranding. Er is dan sprake van roodheid en soms wat zwelling van de huid, geen blaren. Dit is qua ernst gelijk aan een zonverbranding en geneest met een paar dagen. Je hebt dan geen kans op littekens, ook hoef je niet bang te zijn voor infecties. Het heeft geen zin om er iets op te smeren, maar het zal ook niet schaden.

Als er wel blaren zijn dan gaat het om een tweede graads verbranding. Zolang dit niet geïnfecteerd raakt geneest het ook binnen een paar dagen tot maximaal twee weken. De kans op littekens is erg klein; bij een geïnfecteerde wond wel groter. Bij een infectie kan de genezing veel langer duren. Het wil wel eens helpen om dit in te smeren met flammazine crème. Als de blaren dan stukgaan verklein je de kans op infecties en daarmee de kans op littekens.

Een derde graads wond loop je zo niet op.

Overigens is een brandwond in je gelaat altijd een reden om een arts te bezoeken, zeker een tweede of derde graads brandwond.