Krijg je ook vitamine D binnen als je dagelijks bij zonsopgang buiten bent (tussen 6 en 9uur)en dus de volle zon mijdt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja! Zeker!

Het beste antwoord

Dat verschilt per persoon.

Hoe komen we aan vitamine D?
De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Hoeveel vitamine D onder invloed van de zon wordt aangemaakt in de huid, verschilt per persoon. Het hangt samen met de leeftijd, de hoeveelheid pigment in de huid en hoelang de huid zon opvangt. Ook van invloed: de intensiteit en golflengte van de UV-straling en de hoeveelheid onbedekte huid.

Vitamine D zit verder (beperkt) in dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees en zuivelproducten.

In principe geldt:
Mensen die gezond eten en regelmatig buiten zijn, hoeven zich geen zorgen te maken dat ze te weinig vitamine D binnenkrijgen. Elke dag een kwartiertje buiten is voldoende voor de aanmaak van vitamine D. Tenminste: als hoofd en handen in dat kwartier niet bedekt zijn.

Mocht blijken dat u toch een tekort aan vitamine D heeft, dan kunt u ook een supplement slikken.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, als er maar zonlicht is, dan bouw je je vitamine D al op, dat hoeft dus niet in de felle zon te zijn. Hoeveel je aanmaakt is wel verschillend per persoon, maar dat je vitamine D ook aanmaakt als het zonnetje net op is, dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Wel is het zo dat hoe hoger de zon aan de hemel staat, des te intenser de straling. Maar de vroege ochtendzon werkt ook. Zelfs overdag in de schaduw krijg je de normale hoeveelheid vit.D binnen.