Waarom zijn alle zonnebrandproducten zo vet?

Waarom is olie/vet een essentieel ingrediënt van zonnebrandproducten? Ik probeer wel eens spul waarvan gezegd wordt dat het niet vet aanvoelt, maar dan is het toch vet.
Ik vind zonnebrandcrème extreem smerig, juist omdat het zo vettig is. Bestaat er echt geen zonnebrandspul zonder olie/vet?

10 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zeks een huisgemaakt is op basis van vet: http://wellnessmama.com/2558/natural-homemade-sunscreen-recipe/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik al tijden Ambre Solaire Clear Protect. Transparant en niet vet. Laat ook geen strepen of vlekken achter!
Antoni
10 jaar geleden
Een beetje off topic: Ik heb ooit op deze site de vraag gesteld of er een woord bestaat voor het hebben van een hekel aan crèmes, zalven en dingen als zonnebrandmiddelen. Ik kan de vraag echter niet meer terugvinden. Iemand anders misschien wel?
Antoni
10 jaar geleden
Oh, al gevonden: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/mode-accessoires/bestaat-woord-hekel-allergie-zalven.8556
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een zonbescherming gevonden die niet vet aanvoelt, Vision.
LyphaZome TM technologie zorgt ervoor dat de actieve ingrediënten diep in de huid dringen. Daardoor werkt het van binnenuit en laat het geen vet of plakkerig laagje achter. Bovendien is Vision daardoor zéér zweet- en waterbestendig.
Breng Vision minimaal 15 minuten voor het zonnen royaal aan op de huid. Vision wordt binnen 20 seconden door de huid opgenomen en biedt al na 15 minuten optimale bescherming. Vision wordt pas actief wanneer de huid blootgesteld wordt aan daglicht. Het bestaat dus wel, zonder plakken beschermd de zon in.
bamibal
10 jaar geleden
Ik gebruik zelf ook wel eens P20, omdat je die maar 1 keer per dag hoeft te smeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk vind ik de Vision prettiger, trekt veel sneller in en beschermd beter. Heb vorige week P20 gekocht, omdat de Vision op was en ben voor het eerst licht verbrand.
bamibal
10 jaar geleden
Ik ga het eens proberen!

Antwoorden (3)

dat is omdat de bestanddelen die je beschermen tegen zonnebrand goed oplosbaar zijn in vet en minder in water.
Zou je ze dus in een waterige oplossing doen dan heb je kans dat er op de bodem van je flesje werkzame kristallen liggen, en dat wat je op je huid smeert die bestanddelen niet of minder bevat, zodat het effect weg is, en je toch verbrandt
10 jaar geleden
Zonnebrandproducten bevatten UV-filters. Dit zijn vetoplosbare stoffen die niet goed in een waterige oplossing te verwerken zijn. Zonnebrandcrèmes zijn ook vaak vet, omdat ze op die manier bestand zijn tegen water.

Er zijn ook niet-vette transparante zonnebrandproducten, zoals het Ambre Solaire Clear Protect, waarin de UV-filters met behulp van alcohol in het product zijn opgelost. De alcohol in het product verdampt heel snel, waardoor het product niet vet aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonnebrand zijn op moleculaire basis 'balletjes' die je tussen jou en en de zon wilt plaatsen, om de zon in meer of mindere mate te blokkeren. Echter blijven ze niet zomaar aan je huid plakken. Een vet zorgt tijdelijk voor binding tussen je huid en de balletjes.

Factor 1 = weinig balletjes
Factor 10 = veel balletjes

Er is ook een chemische verbinder die tussen de huid en de 'balletjes' zorgen dat ze nog beter blijven plakken, maar ook deze voelt vettig aan.