Wat is het verschil tussen doucheschuim en shampoo?

Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat shampoo en doucheschuim nagenoeg hetzelfde zijn. Met shampoo kan ik ook net zo goed mijn lichaam wassen en doucheschuim werkt ook gewoon in mijn haar. Nu vraag ik me af wat nu het verschil is tussen doucheschuim en shampoo, aangezien de verschillen tussen beide middelen me niet zo groot lijkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk, er is weinig verschil.
In de flessen zitten dezelfde zepen die je haar en huid schoonmaken (zoals sodium laureth sulfate), dezelfde ‘oppervlakteactieve stof’ die schuimend werkt en vuil laat oplossen (cocamidopropyl betaïne uit kokosolie), dezelfde ‘polymeren’ die anti-statisch werken (poly-quaternium-7) en dezelfde conserveringsmiddelen.
De flessen verschillen wat in verdikkingsmiddelen, een paar schuimmakers en het vettige glycerine. Maar de grootste variatie zit ’m in de geur- en kleurstoffen, zoals de oliën en de ‘CI’s’ met verschillende nummertjes.
Kortom, de basis van douchegel, 2-in-1 en shampoo is hetzelfde: zeep en andere schuimmakers. Jenneskens: „Je kunt daarnaast nog variëren met hoe dik je het spul wil hebben en hoe anti-statisch het haar ervan wordt.” Maar, zegt hij: „Het blijven grotendeels dezelfde types moleculen.”
De productmanager van Colgate-Palmolive Nederland laat weten dat de ‘cleaning agents’ in de producten inderdaad hetzelfde zijn. Maar de percentages kunnen wel verschillen. En in shampoos zitten doorgaans meer stoffen die het haar doorkambaar maken (alhoewel niet in Elke Dag Shampoo), terwijl in douchegels vaak wat meer parfums en hydraterende stoffen zitten.
Het kan natuurlijk dat douchegel in je haar daardoor stroef aanvoelt.