Wat zijn kloven? Ik bedoel die van handen en voeten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er last van hebt kan je speciale klovenzalf kopen,die gebruikt mijn moeder ook.
Uierzalf schijnt ook wel te helpen.

Antwoorden (3)

Dat zijn barsten in de huid, veroorzaakt doordat die huid uitgedroogd is. Net als woestijngrond. De flexibiliteit van de huid is daardoor weg, het gaat trekken en daardoor komen er scheurtjes.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. +
Eelt - inleiding
Eelt is een hyperkeratosisch gebied (verharde huid), die zich in het algemeen voordoet op de handen en voeten. Eelt is een natuurlijke reactie van het lichaam, waarbij als gevolg van abnormale en aanhoudende druk en wrijving een beschermende verdikking van de huid ontstaat. Op de voet ontstaat eelt vaak op de bal van de voet of de hiel, de onderkant van de grote teen of daar waar de huid op benige uitsteeksels drukt. Eelt heeft geen kern zoals eksterogen dat wel hebben. Een eeltlaag die uitdroogt kan scheuren, hetgeen tijdens het lopen als pijnlijk kan worden ervaren. Eeltkloven kunnen soms gaan ontsteken en bloeden.

Oorzaak eelt
Eelt wordt veroorzaakt door overmatige druk of wrijving op een deel van de huid. De druk zorgt ervoor dat de hoornlaag van de huid verdikt waardoor er een harde, beschermende laag ontstaat. Voorkeurslokaties zijn de hiel, de bal van de voet en de tenen. Zowel externe als lokale factoren kunnen aanleiding geven tot eeltvorming. Externe factoren waardoor druk op genoemde punten toeneemt, zijn:
het dragen van te krappe of juist te wijde schoenen;
het dragen van schoenen met hoge hakken;
verhoogde druk door intensief sporten of wandelen;
het veel lopen op blote voeten.

Lokale factoren die kunnen bijdragen aan eeltvorming, zijn onder meer benigne uitsteeksels van de voet. Bij ouderen kan atrofie van de huid tot gevolg hebben dat de natuurlijke schokdempende werking van de voet afneemt, wat leidt tot een veranderende drukverdeling en aldus tot eeltvorming. Naast een toegenomen drukbelasting, kunnen een aantal dermatosen aanleiding geven tot toegenomen eeltvorming, zoals voetschimmel (tinea pedis), of tylotisch eczeem en atypische psoriasis. Wratten kunnen ook gepaard gaan met overmatige eeltvorming.

Symptomen eelt
Eelt heeft een grijze, geelwitte tot geelachtige kleur. Een eeltplek is hard, droog en dik. Soms vertoont de eeltplek kloofvorming. Het kan minder gevoelig zijn dan de omringende huid, en het kan hobbelig aanvoelen. Eelt is vaak niet pijnlijk, maar het kan wel pijn veroorzaken wanneer men wandelt of bij het dragen van schoenen.

Behandeling van eelt
De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Wanneer de patiënt slecht zittend schoeisel draagt, is het aanbevolen om passend schoeisel te dragen.Wanneer benigne uitsteeksels en standsafwijkingen van de voet klachten veroorzaken, kunnen pads en inlegzooltjes verlichting bieden. Zo nodig kunnen botuitsteeksels en de stand van de voet chirurgisch behandeld worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bronvermelding is wel zo eerlijk als de informatie die je geeft niet door jou zelf geschreven is!
Kloven in de huid zijn scheurtjes in de huid die ontstaan bij een te droge huid (soms tot bloedens toe, ook bij mij).
De droge huid kan samenhang met een ziekte (bijvoorbeeld eczeem) maar ook door veel handen wassen of door koude. Ook door een combinatie kunnen kloven ontstaan of erger worden.
Als je last hebt van kloven, heb je meer kans op infecties van die gebieden en het is dus belangrijk dat je kloven tegen gaat.

Heb je eczeem, vraag dan de dokter.

Bij handen wassen is het belangrijk dat je je handen goed droogt en zo mogelijk direct na het wassen je handen invet met een goede handcrème (die hoeft niet duur te zijn).

Tegen kou draag je tijdig handschoenen, dunne handschoenen beneden 15 graden Celsius en dikkere als het echt koud is.

Heb je veel last, gebruik dan zalf in plaats van crème, dat werkt beter als bescherming, maar je kleren worden wel eerder vies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Alleen is eczeem geen ziekte, maar een aandoening.