Het oplosmiddel voor nagellak en nagellakremover is aceton.

Aceton is een vrij onschuldige stof zolang je er niet langdurig en in grote concentraties aan wordt blootgesteld.

Wat je er van kunt krijgen als als men er wel langdurig aan wordt blootgesteld vind je in Bron2 onder paragraaf 11.

Incidentele en korte blootstelling geeft geen effecten.

Je kunt dat vergelijken met roken.
Wordt je af en toe blootgesteld aan sigarettenrook dan zul daar nooit ziek van worden.
Maar als je zelf rookt of elke dag 8 uur aan sigarettenrook wordt blootgesteld dan loop je een aanzienlijk risico op een ernstige aandoening.
11 jaar geleden
De betere nagellak removers bevatten tegenwoordig geen aceton meer. Neem bijvoorbeeld de merken Make-up Studio en Pupa Milano.Deze removers zijn dan ook niet schadelijk bij inademing.

Dus gewoon even product info lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aceton vrije nagellak removers bevatten welliswaar geen aceton, dat o.a. een vorm van dementie kan veroorzaken, depressie en hartfalen, maar vrijwel altijd acetaten, die net zo schadelijk zijn als aceton, maar op andere gebieden. Langdurige blootstelling aan acetaten kan bijv. leukosytose, depressie, anemie (bloedarmoede) en problemen met lever en nieren veroorzaken. Beiden stoffen zijn dus schadelijk.