Wat moet ik doen tegen het splijten van mijn haar?

Sinds mijn zwangerschap blijft mijn haar maar splijten.. Ben nu 14 weken zwanger, en heb al meerdere keren mijn haar geknipt. Ik verf het haar met niet schadelijke haarverf (spoeling dus), en bleken doe/deed ik alleen met mijn uitgroei. Maar mijn haar blijft maar splijten, hoe vaak het ook word geknipt. Nou zat ik te twijfelen om het kort te knippen - vind ik absoluut niks omdat ik zo'n dikke kop heb - maar aangezien mijn vorige knipbeurten ook niet hebben geholpen, ben ik bang dat deze dramatische maatregel enkel verkeerd uitpakt en mijn haar NOG blijft splijten. Wat moet ik nou doen?

Even ter informatie: Voor mijn zwangerschap had ik zelden tot nooit last van gespleten haarpunten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, je haar is pas 3,5 centimeter gegroeid sinds je zwangerschap. Het lijkt dus niet echt met je zwangerschap te maken te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heeft groeien met splijten te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haar is vast langer dan 3,5 centimeter. Je haarpunten zijn, als je haar bv 12 centimeter lang is, al een jaar geleden gevormd.
Je haar is verder 'dood materiaal' als het eenmaal gemaakt is en staat dus niet meer onder invloed van je lichaam. De gespleten haarpunten waar je nu last van hebt hebben toch waarschijnlijk eerder te maken met invloeden van buitenaf. Verven, fohnen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan het dan dat je haar doffer of glanzender kan worden als je zwanger bent? Dan zou dat toch alleen voor die paar cm moeten gelden? Het is nu zo dof en droog geworden, dat wat ik ook doe, het splijten niet meer ophoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo,
Mijn zus had hier ook veel last van en zij kleurde haar haar ook. Standaard haarkleur producten zijn idem uit den boze tijdens zwangerschap maar kleuring met Henna mag wel. Dat zei haar dokter toch. Nu is er ook Henna poeder voor blonde kleuring.
Ook kun je de Henna Plus shampoo en cremespoeling gebruiken voor broos haar en gespleten punten.
Veel succes!

Het beste antwoord

Gespleten haarpunten kunnen veroorzaakt worden door 2 dingen:
1. als je haren tekort aan proteïnes heeft (bijv als gevolg van te lang/vaak blootstelling aan hitte of door te vaak te verven). In dit geval kun je proteïnerijk voedsel consumeren, of 1 keer per maand olijfolie in je haar doen als masker.
2. Als je haren een overschot heeft aan proteïnes. Let op wat je eet! Misschien gebruik je medicijnen of haarproducten die te veel proteïnes bevatten. Probeer dit in ieder geval te verminderen, want een overschot aan proteïnes zorgt ervoor dat je haren gaan afsterven. Dan heb je meestal ook hele erge haaruitval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoevaak is het gebleekt? En hoe lang is je haar? Als het op je schouders valt kan het ook sneller splijten, omdat de punten tegen je schouders stoten. Laat eens een iets meer van je haar af halen. De kans is groot dat ze er misschien net te weinig hebben afgehaald waardoor de punten gespleten blijven en weer makkelijk verder kunnen splijten. De zwangerschap kan verder geen invloed hebben op je punten, dan zou je iets moeten merken aan het bovenste stuk van je haar (wat dus gegroeid is in de tijd dat je zwanger bent). Haar kan wel meer uitvallen, maar dat gaat ook weer vanuit het haarzakje/hoofdhuid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zwangerschap geen effect kan hebben op de punten, hoe kan het dan je haar dof, of juist glanzend maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft te maken met de talgproductie, dit gaat ook vanuit de hoofdhuid/haarzakje.
Gebruik zo nu en dan een haarmasker en probeer je haar zo min mogelijk te borstelen. Föhn niet (of zo min mogelijk).
Vooral met borstelen en kammen beschadig je je haar.