Wat moet ik doen tegen het splijten van mijn haar?

Sinds mijn zwangerschap blijft mijn haar maar splijten.. Ben nu 14 weken zwanger, en heb al meerdere keren mijn haar geknipt. Ik verf het haar met niet schadelijke haarverf (spoeling dus), en bleken doe/deed ik alleen met mijn uitgroei. Maar mijn haar blijft maar splijten, hoe vaak het ook word geknipt. Nou zat ik te twijfelen om het kort te knippen - vind ik absoluut niks omdat ik zo'n dikke kop heb - maar aangezien mijn vorige knipbeurten ook niet hebben geholpen, ben ik bang dat deze dramatische maatregel enkel verkeerd uitpakt en mijn haar NOG blijft splijten. Wat moet ik nou doen?

Even ter informatie: Voor mijn zwangerschap had ik zelden tot nooit last van gespleten haarpunten

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gespleten haarpunten kunnen veroorzaakt worden door 2 dingen: 1. als je haren tekort aan proteïnes heeft (bijv als gevolg van te lang/vaak blootstelling aan hitte of door te vaak te verven). In dit geval kun je proteïnerijk voedsel consumeren, of 1 keer per maand olijfolie in je haar doen als masker. 2. Als je haren een overschot heeft aan proteïnes. Let op wat je eet! Misschien gebruik je medicijnen of haarproducten die te veel proteïnes bevatten. Probeer dit in ieder geval te verminderen, want een overschot aan proteïnes zorgt ervoor dat je haren gaan afsterven. Dan heb je meestal ook hele erge haaruitval.

Hoevaak is het gebleekt? En hoe lang is je haar? Als het op je schouders valt kan het ook sneller splijten, omdat de punten tegen je schouders stoten. Laat eens een iets meer van je haar af halen. De kans is groot dat ze er misschien net te weinig hebben afgehaald waardoor de punten gespleten blijven en weer makkelijk verder kunnen splijten. De zwangerschap kan verder geen invloed hebben op je punten, dan zou je iets moeten merken aan het bovenste stuk van je haar (wat dus gegroeid is in de tijd dat je zwanger bent). Haar kan wel meer uitvallen, maar dat gaat ook weer vanuit het haarzakje/hoofdhuid.

Gebruik zo nu en dan een haarmasker en probeer je haar zo min mogelijk te borstelen. Föhn niet (of zo min mogelijk). Vooral met borstelen en kammen beschadig je je haar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100