Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom krijg ik kippenvel op mijn gezicht wanneer ik het koud heb?

Ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik ben een vrouw zonder haren op mijn gezicht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet waar, iedereen heeft haren op het gezicht. Bij jou Ijn het alleen donshaartjes

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Kippenvel stamt nog uit de tijd van onze zeer verre voorouders, die overal haar hadden. Als het koud werd, gingen de haren rechtop staan om de warme lucht beter bij de huid te kunnen houden. De haren zijn reeds lange tijd wegge-evolueerd maar de oer-reactie bestaat nog steeds!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De haren zitten er nog steeds hoor.
Je hebt, net als ieder mens, wel haren op je gezicht. Deze haartjes zijn waarschijnlijk zeer fijn en licht van kleur, maar ze zijn er wel. Deze worden door kleine spiertjes in de huid overeind gezet in reactie op kou. Het gevoel van kou is niets anders dan het verliezen van lichaamswarmte via de huid.

De kippenvelreactie is een overblijfsel uit de tijd dat de mens nog een vacht had. De meeste dieren kunnen hun haren of veren overeind zetten als ze het koud krijgen. Het idee is dat tussen de haren vervolgens lucht gevangen wordt. Doordat stilstaande lucht een erg goede isolator is zorgt dit laagje lucht, gevangen in je vacht ervoor dat je minder lichaamswarmte verliest en dus warmer blijft.

De reactie is momenteel niet meer heel effectief, maar zorgt niet voor een nadeel bij de voortplanting, dus is nog niet verdwenen in de evolutie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding