Wat moet ik doen met mijn stijlstang, er komen vuurvonken uit?

Ik heb mijn stijltang bijna 3 jaar en nu wou ik mijn haar stijlen maar aan het uiteinde van de stijldang, de draad dus, zag ik rook komen. Er kwamen zelfs blauwe vonken en vuurvonken uit. Toen ik de draad bekeek zag ik dat dat plastic een beetje gesmolten was. Hoe kan dit en wat moet ik nu met die stijltang doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

1. Hoe kan dit? -> Door het vele bewegen van de tang zullen op den duur steeds meer koperdraadjes in het aansluitsnoer door metaalmoeheid breken op het punt waar het snoer het sterkst buigt. Er blijven dus steeds minder draadjes over om de stroom te geleiden. De dunne plek heeft een grotere weerstand dan de rest van het snoer en zal op een gegeven moment daar zo warm worden dat het snoer smelt. Nu kunnen de beide spanningvoerende draden met elkaar in kontakt komen en ontstaat kortsluiting.
2. Wat moet je met de stijltang doen? -> Als je verstand van zaken hebt, het juiste gereedschap en je kunt de stijltang demonteren dan kun je hem repareren, anders is het tijd voor een nieuwe stijltang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Zo snel mogelijk naar de container brengen en weggooien, tijd voor een nieuwe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weggooien en een nieuwe kopen. dat gevaar wil je niet in de buurt van de haar hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze vonken onstaan door kortsluiting, dit kan doordat de contacten elkaar aanraken.
kan ook zijn dat door de warmte van de stijltang zelf de draad heeft doen smelten, waardoor de + en de - draden elkaar raken.

als het goed is kun je dit maken door de kabel te vervangen of in te korten(tot het gesmolten deel)
zorg ervoor dat er zo min mogelijk koper is te zien, zodat je hierdoor eventuele andere kortsluiting kunt voorkomen

maak je geen zorgen welke draad (blauw of bruin) op welk contact moet zolang de geel/groene draad (als die er op zit) op het juiste contact zit, dit is namelijk de aarde(draad)

als de vonken uit het stopcontact komen is het verstandig om deze na te laten kijken.

als je dit zelf wilt maken of iemand anders in de buurt, let er dan op dat de stekker niet in het stopcontact zit!
ik weet niet hoe de stijltang eraan toe is, maar klinkt als een simpel klusje om te maken. heb zelf namelijk ook stijltang en fohn van me zussen gemaakt, door kabel te vervangen. net als de stofzuiger en de heggenschaar.

is ongeveer 5 tot 10 minuten werk, en natuurlijk goedkoper

weet je niet welke kabel je nodig hebt, neem de stijltang dan mee naar een elektrowinkel waar ze deze verkopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je dit allemaal teveel moeite vind koop je gewoon een nieuwe bij de stijltangboer om de hoek ;)