ik heb mijn haar al heel veel gekleurd en het is erg kapot hebben jullie tips om mijn haar terug gezond te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

Kort laten knippen, voorlopig niet kleuren en veel maskers nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar is dood materiaal.

Haar dat zich buiten de hoofdhuid bevindt, heeft geen levende binding met het lichaam. Het bestaat uit afgestorven en verhoornde cellen en staat niet in verbinding met het lichaam.

Eigenlijk is voorkomen beter dan genezen. Als het eenmaal wel zo ver is dat haren gespleten haarpunten hebben en kapot is, dan krijg je dat niet meer gerepareerd.

De haren die je hebt die worden niet meer terug gezond.

Er zijn wel producten te koop, zodat het er toch best mooi uit kan zien. De meeste anti haarbreukserums en veel shampo`s en cremespoelingen bevatten siliconen. Deze plakken de kapote haarschubben op elkaar. Het helpt wel enigzins.
Maar de haren blijven toch gewoon gespleten haarpunten hebben of beschadigd zijn. Het nadeel aan producten met siliconen erin is ook dat de siliconen zich na een tijd opstapelen op het haar. Hierdoor word het erg slap.

Dus ja dit is niet de ideale manier. Bij gespleten haarpunten, is er ook een manier om het haar in een soort piek te draaien, plukje voor plukje. En dan springen de gespleten haarpuntjes eruit. Die kunnen dan met een scherpe goeie schaar afgeknipt worden. Dit is heel erg veel werk. Maar als het goed word gedaan, kan het natuurlijk een wereld van verschil zijn zonder de lengte van het haar te verliezen.

Dan is er ook nog de kappermethode, en dat is dus gewoon afknippen wat er kapot is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hetzelfde probleem gehad. Hier is inderdaad weinig tegen te doen. Zeker wanneer je je haar zelf kleur met van die pakketjes van de supermarkt is het een ramp!
Enkele tips:
- Maskertjes speciaal voor gekleurd haar of voor droog en beschadigd haar, 2x per week gebruiken. Bij echt beschadigd haar mag 3x ook wel
- Een goede conditioner gebruiken
- Eventueel nog een serum of haarolie op handdoekdroog of droog haar
- Niet te vaak de haardroger, krultang of steiltang gebruiken en uit de zon blijven: maakt je haar nog droger en beschadigd het nog meer
- Kam voozichtig
- Kan je misschien van kapsel veranderen? Mogen de puntjes eraf? Of je kan je haar in laagjes laten knippen.
En vooral je haar niet kleuren voorlopig :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf verf mijn haar om de 2 maanden (en vaak in een andere kleur). Wat ik zeker heb geleerd is om je haar nooit te laten blonderen (zeker niet als je zo vaak verft), hiervan gaat je haar alleen maar meer kapot. Ik neem aan dat je je haar afknippen echt verschrikkelijk vind, ik kan je adviseren om je haar een tijd te laten rusten. Wat ik toen deed was mijn haar in de kleur laten verven die het dichtste bij mijn uitgroei kwam (je echte haarkleur is altijd moeilijk te vinden bij de kapper) en vervolgens minimaal 4 maanden je haar niet verven. (knippen mag natuurlijk wel). Verder ook niet teveel dingetjes in je haar doen (liefst zelfs geen mousse, wax, o.i.d.). Was je haar twee keer per week en gebruik max. 1 keer per week een maskertje (niet noodzakelijk, maar voelt wel lekker aan). Ik hoop dat het werkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik zeker een aangepaste shampoo voor beschadigd haar en masseer het zachtjes door je natte haar. Conditioners zijn onontbeerlijk voor de meest beschadigde haarpunten. Geef de conditioners de tijd om hun werk te doen en wacht even voor hen grondig te spoelen. Vochtinbrengende producten zoals aloë vera, panthenol, glycerol of zijdeproteïnen kunnen gestresst fijn haar redden. Haar zwelt tijdens het wassen. Daardoor is net gewassen haar bijzonder gevoelig. Wrijf het daarom niet hardhandig droog, maar bedek het met een in de vorm van een tulband gedraaide handdoek. Of beter nog laat het aan de lucht drogen. Voorlopig ook best niet kleuren. Wil je toch iets doen aan de kleur van je haar? Gebruik dan tijdelijk kleurspoelingen in plaats van haarverf. Speciale vloeistoffen voor gespleten haarpunten helpen indien de gespleten haarpunten het meest opvallende aspect van je beschadigd haar vormen. De siliconenolie in deze producten herstelt de punten minstens tijdelijk. Beter nog is om zeker een cm van je haar te laten knippen. Zonder de gespleten haarpunten toont je haar dadelijk veel dikker en gezonder.