Mag ik sodakorrels gebruiken in badwater?

Mijn dochtertje van 9 heeft al 6 jaar! last van een atopische huid (heel erg droog, tot scheuren toe) als gevolg van haar allergie. Wij zijn al een paar jaar samen met de kinderarts op zoek naar een goed product, maar ik krijg haar huid niet voldoende gehydrateerd. Mijn schoonmoeder zei me onlangs : een truk uit de oude doos, voeg een handje sodakorrels bij haar badwater. Wat blijkt? Haar huidje was nog nooit zo zacht en glad, geen schilfers meer! Nu ben ik op zoek gegaan of mensen hiermee ervaring hebben, maar ik vind daar niet echt iets van terug. Wel dat het een fantastisch schoonmaakmiddel blijkt te zijn, maar is het wel veilig voor haar? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat haar huidje verder uitdroogt of dat ze na verloop van tijd andere kwaaltjes krijgt. Als het veilig is, is dit wel een ideaal middeltje! Ze ziet er nu echt fantastisch uit! Weet iemand raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.8K

Antwoorden (7)

heb je dit al besproken met de dermatoloog?
die soda doet kennelijk goed, echter hoe vaak en hoe lang moet dit middel gebruikt worden.en is die handvl idd veilig, dat is toch een zeker risico.
raadpleeg in dezen zeker de arts/dermatoloog.

Toegevoegd na 1 minuut:
grahams natural calendulis plus verzorgt zo wie zo de probleem huid - smeer haar zeker in met een vettende huid creme/zalf na het sodabad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik niet doen. MIjn ervaring bij mij en andere is toch dat de huid erg uitgedroogd van soda. Het is dan beter om een olie toe te voegen in bad. Je hebt teunisbloemolie van vsm (of andere merken) wat goed kan helpen. Verder geen douchegel gebruiken maar dat zal je wel eerder hebben gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soda voelt wel zacht, maar ontvet de huid sterk. Ik zou een crème met lanoline (wolvet) proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lanoline (wolvet) is een heel slecht idee, daar zijn veel mensen erg allergisch voor; zit ook in Nivea
Het menselijk lichaam geeft zelf aan wat wel en niet goed is. Iedere huid is weer anders. Wij kunnen met ons verstand veel redeneren, maar lang niet alles.
Ik ben zelf van mening dat de westerse mensen veel te veel bezig zijn met chemische middelen e.d. en te weinig kijken/luisteren naar de natuur. De natuur zit prachtig in elkaar en geeft zelf aan wat nodig is.

Als sodakorrels fantastisch werken bij je dochtertje en zij zich prettig voelt, dan is dit blijkbaar wat ze nodig heeft.
Soda ontsmet, dus evt. wondjes zullen ook sneller genezen.
Om de huid extra te hydrateren zou je aloe vera kunnen gebruiken. En dan niet de standaard middelen met aloe vera erin verwerkt, maar een natuurlijk product. Bijv. http://www.aloevera.nl/
Bij de kruidvat hebben ze 'pure&nature' (3 euro voor 50ml) en dat zijn alleen maar natuurlijke middelen. Mijn moeilijke huid reageert daar heel goed op. http://www.kruidvat.nl/domains/default/pages/content/s2/kruidvatpurenature.aspx?navigationid=13980000000471&parentid=12980000000346
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natriumcarbonaat (Na2CO3, ook wel soda genoemd) lijkt mij toch ook een chemische stof. Het wordt gemaakt in de chemische fabriek van Solvay in Charleroi, België. Wat geeft de natuur aan in dit geval? Aloë Vera (plantensap) lijkt mij ook een goede suggestie overigens.
Natrumcarbonaat, ook wel bekend als soda wordt ook gebruikt in zepen en wasmiddelen om vetten te verzepen. Daarnaast wordt natriumcarbonaat, opgelost in warm water, vaak gebruikt om kleine wondjes aan handen of voeten te ontsmetten en ontstekingen te bestrijden.
Dus het klopt wel dat soda deze uitwerking op de huid van uw dochter heeft. Maar of het goed is om dit vaak toe te passen is de vraag. Waarschijnlijk ontvet het de huid op den duur toch te veel.

Overigens is te veel baden ook niet goed. Water haalt het beschermende vetlaagje van de huid. Voeg dan in ieder geval een milde badolie toe, maar dit heeft u al geprobeerd waarschijnlijk. Smeer haar daarna in met een goed bodylotion. Met de bodylotion van het merk Vaseline (ongeparfumeerd Intensive rescue, gewoon te koop bij bijv. Kruidvat, Trekpleister, DA, enz) heb ik zelf goede ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet kan eten moet je het ook niet op je huid smeren. (of in bad doen)
(hier houd ik me ook niet aan, douchegel moet wel een beetje schuimen, maar ik houd het wel als basisregel)

Kokosolie, zowel smeren als eten.
http://www.optimalegezondheid.com/organische-kokosolie-tegen-eczeem-uitbraken/

En wat alternatiever:
Rauwe melk en dan als het kan van gras gevoerde koeien.
(dit is in Nederland goed gecontroleerd en veilig)

Toegevoegd na 11 minuten:
Smeren werk het best meteen na het badderen.

Wat gebruik je als badschuim/douchegel?
Daar mogen geen sterke ontvetters inzitten. En die zitten bijna overal in. Weleda heeft goeie producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je HDH al geprobeerd, dit is een prima middel tegen de droge huid, bij drogisterij en apotheek te krijgen.
www.alfaco.nl/producten/hdh-huidmelk

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou geen soda in het bad doen, dan zou ik kiezen voor Balneum Hermal badolie voor de extra droge huid of de kinderversie daarvan.