Is dit een litteken? En hoe krijg ik dit weg?

In juli, dit jaar, had ik aan de rand van mijn lip een puist. Ik prutste er niets aan en deed er vaak crème aan. Toen ze rijp(?) was, zal ik maar zeggen, voelde ik er even aan en toen 'brak' ze af. Sindsdien zit daar nu een soort rood plekje. Het lijkt op een puist, maar als je het van dichtbij bekijkt is het echt gewoon huid. Het is geen put, maar hoe krijg ik dit nu weg? Is het een litteken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik ook gehad gewoon een beetje zalfjes op smeren ging bij mij vanzelf weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na hoelang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weekje ofzo, niet teveel aanzitten

Antwoorden (6)

Littekens krijg je nooit meer weg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij brak het af denk ik aan een korstje dan,dan zou het kunnen dat na een tijdje dat vlekje vervaagd nog
Als het echt een litteken is blijf je dat altijd wel zien
Heb je er constant aan gepulkt dan is het waarschijnlijk een litteken maar dat deed je niet dus zal wel minder worden dan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het tóch een litteken.

De huid van de lippen is heel erg dun (vandaar de rode kleur van de lippen), en daarom zijn de binnenste huidlagen erg oppervlakkig. Pas als de binnenste lagen zijn beschadigd ontstaat er een litteken.
Dat betekent dat een relatief ondiep wondje, of in jou geval een onschuldig puistje, als het maar diep genoeg gaat (2-3 millimeters), kan een litteken achterlaten op de lippen.

Kijk maar op deze foto of wat je hebt enigszins vergelijkbaar is (sorry, ik had geen betere foto even snel beschikbaar) Dat rood plekje wat je ziet op de onderlip komt van een klein wondje dat mijn dochter opliep 6-7 jaar terug. Op die leeftijd is de huid van de lippen nog dunner, en het gaat nooit meer weg.

Het is niet zo erg, dat geeft ook karakter aan je lippen, maar ik kan me voorstellen dat je ermee zit, zeker in het begin.
Littekens weghalen van de lippen is extreem moeilijk, zelfs voor een chirurg.
Het enige is wachten en hopen dat het minder wordt als het genezingsproces vordert.
Eet in ieder geval veel voedsel met vitamine A (of neem een supplement), probeer de zon te mijden (gebruik anders een lipstift met een zo hoog mogelijk beschermfactor tegen zon), en hou je lippen gehydrateerd.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Littekens gaan mss nooit helemaal weg, maar je kunt ze zeker wel verminderen. Ik heb een litteken op mijn gezicht omdat de tandarts was uitgeschoten met zijn boor (Ja aan de buitenkant haha). Heb toen litteken creme gekocht van biodermal en het is bijna niet meer te zien terwijl het eerst een flinke rode streep was. Ik was wel laat begonnen met smeren .. Denk hoe eerder je begint hoe beter. Wel echt elke dag smeren/inmasseren zo houd je de huid ook soepel. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan littekens wel bijna helemaal weg krijgen met een laser.Dan moet je even googlen voor laser klinieken daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt proberen: smeren met Bio Oil.
(Of Beauty Oil, = eigen merk Kruidvat deze is de helft goedkoper)
2x per dag in-masseren, daar verdwijnen littekentjes mee. (bij mij dan).