Wat kan dit zijn: Een grote rode kring op mijn arm waar eerst een muggebult zat?

Dit leek eerst op een muggenbult met een grote bult erom heen. En nu is de grote bult eromheen weg maar heb ik wel dit over... (Zie afbeelding )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor akad9.

Het beste antwoord

Dit is een allergische reactie op het gif. Je immuuncellen zijn daar actief en zorgen voor de roodheid. Dit kan een reactie zijn op een muggensteek (gif) of een ander insect.

Toegevoegd na 5 minuten:
Omdat je beschrijft dat je eerst een bultje had zou ik in eerste instantie zeker niet aan een tekenbeet denken. Ook met dit weer liggen muggen voor de hand. Ze zijn weer volop actief.

Als dit dinsdag nog zo eruit ziet of groter is geworden zou ik wel adviseren langs de huisarts te gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het gelige plekje waar de muggenbult heeft gezeten lijkt me ook een beetje ontstoken. Probeer het ook goed te ontsmetten, eventueel met wat azijn als het open is en je dat durft (kan wel pijn doen).

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je wordt gebeten door een teek en een ring zichtbaar wordt zoals in bijgaande afbeelding, dan moet je zeker even naar de dokter. Op jouw foto zie ik echter alleen wat roodheid om de plek heen waar je bent gestoken. En op die plek is het gelig, wat duidt op een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muggenbulten geven ook wel eens een rode plek om de bult heen, die nog even kan blijven als de bult zelf al weg is. Maar het zou ook een tekenbeet kunnen zijn! Ik zou het tot maandag aankijken, is de bult dan nog niet weg, lijkt het me verstandig contact op te nemen met je huisarts.

Toegevoegd na 40 seconden:
Bedoel natuurlijk tot dinsdag, morgen zijn de meeste huisartsen niet beschikbaar (2e pinksterdag).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, het blijft natuurlijk moeilijk beoordelen vanachter een computerschermpje. Maar dit lijkt me het meest logische, jou dus schijnbaar ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij de vraagsteller pas in een nat bos is geweest. Op zo'n plek zie je zo'n teek ook zitten. Bij een tekenbeet krijg je niet een probleem als de teek een keer prikt, anders dan bij een mug die er meteen gif inspuit om de stolling tegen te gaan. Juist dat gif geeft de allergische reactie. Pas als een besmette teek zich vast gaat hechten kan je eventueel besmet worden met de bacterie die de teek bij zich draagt en die bacterie infectie geeft die rode ring. Als je de teek zo snel mogelijk verwijderd, meestal binnen een dag, is er zelfs met een besmette teek meestal niets aan de hand. De kans dat je zo'n bult krijgt op die plaats, maar de teek over het hoofd hebt gezien én de teek inmiddels los heeft gelaten is wel erg klein.
Het kan een muggenbult zijn. Bij mij zien muggenbulten er ook zo uit. Ik reageer allergisch op muggenbulten en in de loop der tijd worden de bulten steeds groter. Bij mij kunnen ze zo groot worden als een hele onder- of bovenarm of een heel onder- of bovenbeen. Dat lijkt extreem, maar het kan.

Als het binnen een week weer weg is, hoef je je geen zorgen te maken. Als het langer duurt, zou ik je adviseren om naar de huisarts te gaan.
Als het in de toekomst vaker gebeurt, of je muggenbulten worden steeds groter, kun je ook naar je huisarts gaan. Wellicht kun je dan medicijnen krijgen om de allergische reactie te onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er al jaren (door ervaring) van overtuigd dat muggen voorkeur hebben. In een slaapzaal met aardig wat mensen kan het zomaar gebeuren dat er maar één persoon een grote hoeveelheid muggenbulten heeft. Ikke...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent niet de enige die daarvan overtuigd is hoor. Ook de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En mannetjesmuggen prikken niet.