Ik heb na het scheren vaak rode bultjes op m'n benen (wel zonder pijn ervan ofzo), hoe kom ik hier vanaf?

Altijd als ik mijn benen heb geschoren heb ik rode bultjes het is heel raar want:
*Ze doen geen pijn.
*Ik had het eerst bij Ladyshave en nu ook bij gewoon mesje dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
*Ze gaan gewoon weg, soms in een paar uur soms de volgende dag pas.
*Ik gebruik scheergel.
*Ik doe er niks anders op voor of na het scheren, ligt het hieraan?
*Ik heb 't alleen bij m'n benen, niet oksels of buik.

Kan iemand me alsjeblieft helpen? Ik snap niet wat dit is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Die bultjes zijn een vorm van irritatie en kunnen veroorzaakt worden door verschillende factoren. Per volledige scheerbeurt, dus benen, oksels en bikinilijn, verwijderen we gemiddeld 15.000 tot 30.000 haren. Die groeien meestal in dezelfde richting. En wij, vrouwen, scheren vaak enthousiast en volhardend tegen die richting in. Omdat je dan een mooier resultaat krijgt. Fout.
Door tegen de haarrichting in te scheren trek je het haartje ruw uit je huid en kun je de (gevoelige) huid beschadigen! Zeker je oksels en bikinilijn zijn hier gevoelig voor omdat je huid daar dunner of gevoeliger is. De oplossing laat zich raden. Probeer eens met de haarrichting mee te scheren! Zo verklein je de kans op ingegroeide haren, ruwe stoppels en huidirritatie. Misschien haal je niet alle haartjes in een beweging weg en duurt het iets langer, het is in ieder geval beter voor je huid!

Oorzaak van rode bultjes nummer twee: veel te hard scheren, een oud mesje gebruiken of scheren zonder beschermende crèmes.
Het is verleidelijk om nog èven snel te scheren. Gewoon zwoesj, over je huid met het mesje dat al een tijdje gebruikt. Niet doen! Door hardhandig te scheren zonder een scheercrème of schuim beschadig je de bovenste huidlaag waardoor ze sneller irriteert. Een bot of oud mesje heeft hetzelfde huidbeschadigende effect door de groeven die door frequent gebruik ik het scheermesje zijn ontstaan. Door deze te blijven gebruiken vergroot de kans op rode bultjes, ingegroeide haren en harde stoppels.

Om je helemaal te overtuigen deze mesjes een enkeltje prullenbak te geven: in een oud of bot mesje zitten groeven, waarin vuil zich nestelt en bacteriën ruim de kans hebben gekregen zich te vermenigvuldigen. Lekker fris.
De oplossing: Oefen niet teveel druk uit, vernieuw je mesjes met regelmaat (zeker als er zichtbaar vuil tussen de bladen blijft zitten of de bladen minder scherp zijn) en gebruik altijd een verzorgende scheermousse, ontharingsspray, lotion of crème als je scheert met een mesje. Ze beschermen de huid en zorgen ervoor dat je ze herstelt zodat jij met mooie benen, gladde oksels en dito bikinilijn de deur uit kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is gewoon geïrriteerder huid, afterschave gebruiken zou wonderen voor je doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn waarschijnlijk bultjes van ingegroeide haren. Als je met de richting van je haargroei meescheert krijg je ze vaak niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn zus had dat ook, totdat ze het advies kreeg Pfb Vanish Roller te gaan gebruiken, met een prima resultaat, het is verkrijgbaar bij de DA drogisterij. Officieel is het bedoeld tegen ingegroeide haartjes, maar het werkt uitstekend tegen scheerirritatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon geirriteerde huid! Je kunt het beste een cremé hiervoor gebruiken bijvoorbeeld van nivea dit voorkomt ook die soort gaatjea die je krijgt. Baby olie helpt ook tenminste bij mij!