Hoe komt het dat mijn nagels 'afbladderen'?

Sinds een paar maanden bladderen mijn nagels af (net als verf van een kozijn afbladdert). Dit is heel irritant, temeer omdat ik hiermee overal blijf achter haken (handdoek, haar bij haarwassen etc). Daarnaast vraag ik me af hoe dit kan komen. Mijn eetpatroon is niet verandert en ik neem vitaminepillen als extra naast gezonde voeding. Ik heb geen sterke nagels maar als ik nagelverharder in combinatie met nagellak gebruik kunnen ze wel lang worden. Nu heb ik ze uit noodzaak maar heel kort geknipt. Dat gaat even goed maar nu bladdert alles gewoon weer verder. Iemand tips en/of ideeën over de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.4K

Het beste antwoord

Dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld de manier van vijlen. Vijl altijd met een vijl van goede kwaliteit bv een glasvijl (Herome en KOH hebben goede vijlen in hun assortiment). Nog belangrijker: vijl één kant op anders gaan je nagels juist afbladderen.

Een andere oorzaak kan zijn dat je nagels erg droog zijn. Dit herken je onder andere aan ribbeltjes op de nagel en het afbladderen van de bovenste laag van de nagel. Hiervoor bestaan verschillende kuren, een goede is de Keratine kuur van Trind, google maar eens voor wat reviews.

Nog een tip: gebruik alleen nagellakremover zonder aceton.

Succes ermee! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een glasvijl heb ik nog nooit gebruikt, alleen die 'schuurpapieren' vijltjes heb ik. Is dat niet goed?
Echter: ik heb sinds een tijdje (al langer dan het bladderen) ook ribbels op mijn beide duimen (alleen de duimen!). En ja alleen het bovenste laagje van mijn nagels gaat er steeds af. Ik ga direct even kijken naar jouw aanbevolen kuur. Remover zonder alcohol gebruikte ik altijd al.
Dank voor de tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevraagd in de winkel: oorzaak is te droge nagels. Heb een voedende gel van Herome gekocht en het gaat nu al beter ....

Andere antwoorden (7)

Je kan een kuurtje doen, tegen het afbladderen, bijvoorbeeld van Herome. Gewoon naar vragen bij de drogist.

Hoe het komt? Je (waarschijnlijke) nagellak verslaving.

Nu moet ik zeggen, dat bij mij het kuurtje niet echt helpt... Maar ik gebruik nu als basecoat gewoon een nagelverharder en dan de nagellak erover.

andere tips:
* Je nagels vijlen, niet scheuren of afbijten
* Goed afknippen
* Sterke topcoat.
* Betere kwaliteit nagellak (een goedkooplakje bladdert van zichzelf al eerder af)

Toegevoegd na 36 minuten:
Vanwaar de min? Ik zeg toch dat de nagellak zelf afbladderd en niet dat je nagels daardoor afbladderen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had ook van die goedkope nagellak en idd, mijn nagels splijten ook steeds, dus 1 advies, neem die goedkope troep niet als je mooie nagels wilt, ik loop al wel 3 maanden te klooien en ze zijn nóg niet 100%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft met goedkope nagellak niks te maken.
Ik heb hier flesjes staan die er al 20 jaar staan en nog
goed zijn.
En geloof me: ik heb hele dure en hele goedkope gebruikt, maar verschil merkte ik amper. Het gaat er om wat je eronder doet en hoe je je nagels en nagelriemen verder verzorgt.
xilu
11 jaar geleden
Inderdaad, goedkope nagellak heeft er niets mee te maken. Je moet er een basecoat onder doen en je nagels goed verzorgen met een kuur van bijvoorbeeld herome zoals hierboven al is gezegt. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord hoor! Maar niet op deze vraag ;) de vraag ging over het afbladderen van de nagel zelf, niet over het afbladderen van nagellak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Máár ik moet er nog wel bij zeggen: de prijs van een lakje heeft niks me te maken met de kwaliteit. Ik heb nagellakjes van 15 euro die waardeloos zijn vergeleken met een aantal spotgoedkope die ik heb liggen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh, ik heb toch tips gegeven tegen het afbladderen van de nagels? En daarnaast dat een wat duurder lakje niet van zichzelf afbladdert..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorzaak: nagellak verslaving? Daar heb ik het niet over gehad. Ik heb niet vaak nagellak op maar als ik ze graag lang wil hebben dan doe ik er moeite voor met nagelverharder en een toplaag. Heel af en toe dus.
Het kan een gevolg zijn van de droge lucht die 's winters nu eenmaal vaak in huizen en kantoren is.

Ik had er vroeger ook veel last van.

Als je je nagellak verwijderd hebt, kun je het beste je nagels en nagelriemen even rust gunnen van removers en lak e.d.
en ze goed masseren met een lekkere vette creme.
Je kunt daarvoor de Voedende Nagel Olie (10,99€)van Herome gebruiken, dat is een kuur tegen het breken en bladderen van droge nagels en verzorgt daarnaast ook de nagelriemen.
Maar een goedkoper en simpeler produkt doet het ook.

Ook met gelakte nagels regelmatig je nagelriemen
lekker incremen.
Ik deed dat altijd als ik toch in de trein of bus zat.

Toegevoegd na 3 minuten:
....maar wel volhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik smeer iedere avond voor het slapen gaan mijn handen in met een crème van Herome (wel speciaal voor de handen en niet expliciet voor nagels). Ik zal eens kijken naar hun voedende nagel olie! Thanks voor de tip!
Polijst heel, héél zacht het deel van de nagel dat schilfert. Het is ook heel belangrijk de nagels kort te houden. Nagelpolijsters zijn te krijgen bij winkels waar schoonheidsproducten worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds het afbladderen heb ik ze al heel kort geknipt en vijl en polijst ik ze ook. Desondanks gaat het bladderen maar door....
Ik heb precies het zelfde probleem gehad! Ik kwam er toen achter dat mijn nagelknipper stomp was en dat daardoor kleine barstjes aan het afgeknipte deel van de nagel kwamen waardoor ze later afbladerden, toen ik een nieuwe nagelschaar had gekocht was het probleem ook over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip. Ik zal eens kijken. Echter aan voeten geen last en partner heeft ook geen klachten aan handen en voeten.....
Het overwegen waard om een nieuwe te kopen!
Hoi!
Wist je dat nagelverharder vocht aan je nagels onttrekt? Daarom kunnen ze ook hard worden! Er is alleen een nadeel: als je het te vaak gebruikt, dan gaan je nagels splijten (afbladderen); ze bevatten geen vocht meer, waardoor ze kwetsbaar worden. Ga het eens 2 maanden zonder verharder proberen, je zult zien dat de kwaliteit van je nagels stukken verbeterd!
En wat de anderen zeggen, over top- en basecoat gebruiken, nagelolie en glasvijlen etc. is absoluut waar, het verbeterd je nagels, maar het is niet de oplossing van je probleem. De oorzaak is de verharder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een tijdje geleden heb ik dit ook gehad
Mijn nagels waren toen ook nog geel, dus was ik nog een fase verder. Ik ben er toen achter gekomen dat het kwam omdat ik te veel nagellak gebruikte. mijn nagels kregen niet genoeg "adem" en daardoor gingen ze bladderen. Ik heb toen gewoon 2 maanden geen nagellak gedragen. Ik denk dat dat wel genoeg is, maar ik had ook nog een olie gekocht om mijn nagels sterker te maken. Ook je nagels even in een citroen drukken helpt. (die olie kan je gewoon bij de drogist kopen, bij de nagel producten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit probleem ook gehad! Heb je ooit gelnagels gehad? Bij mij was dit denk ik de oorzaak. Ook heb ik haast alleen maar nagellak gedragen, wat niet goed is voor je nagels omdat ze dan niet kunnen ademen. Gewoon geen producten op je nagels doen, en ze op een natuurlijke manier laten herstellen.