Is het veelvuldig gebruiken van Dettol zeep echt slecht?

Ik reageerde laatst op een vraag waarin ik Dettol handzeep (die electronische) als antwoord gaf. Hierop kreeg ik de reactie dat het slecht is om deze zeep dagelijks te gebruiken.

Is dit echt zo... en waarom dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K
Amadea
12 jaar geleden
Misschien had degene die zo reageerde dit gelezen: http://www.nwtonline.nl/nl/weblog/485/dettol-ver-ziekt-de-wereld.html
capthavoc
12 jaar geleden
idd het lijkt me zelf onverstandig, te hygienisch te zijn zeker kinderen moeten hun immuunsysteem opbouwen.
en dat kan alleen door matig in aanraking te komen met allerlei bacteriën de goeie en de slechte
ik erger me altijd dood aan die super hygiene reclames
we gaan zeker niet dood aan het feit dat we eens een oud wcblokje uit de wc moeten halen bijv.
die overdreven clean fobie die daar gepresenteerd wordt
is ergelijk
zo ook die kinder opvoed melk "we" hebben het eeuwen zonder gedaan. en nu opeens kan het niet meer ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad. Het gaat me ook niet om de bacterieen, gebruik dit zelf altijd met het bakkeb om het vettige van de roomboter van mijn handen te krijgen. Maar hoorde dus dat het slecht was en werd er wel nieuwschierig naar.

Het beste antwoord

Als verpleegkundige kregen we regelmatig klinische lessen van een dermatoloog. Hij zag veel patiënten in zijn praktijk met huidklachten t.g.v. het gebruik van (te veel) zeep. Zelfs gewone zeep en douchegels kunnen schadelijk zijn vanwege de ontvettende werking. Het droogt je huid uit met als gevolg schilvervorming en jeuk. Door krabben kun je de huid dan makkelijk beschadigen waardoor er ziektekiemen naar binnen kunnen dringen. Met het gebruik van dergelijke zepen en douchegels moet je daarom spaarzaam zijn, zeker als je meer dan 1 maal per dag doucht. Gebruik liever zeepvrije emulsies zoals Sanex of Neutral. Dettol is helemaal slecht omdat het antiseptisch is en veel te veel bacteriën doodt. Zolang je niet overgevoelig bent voor bacteriële infecties (kankerpatiënten die kuren b.v.) of moet opereren (chirurg) is dit volkomen overbodig. Ons lichaam kan makkelijk die honderden bacteriën aan die op onze handen blijven zitten na een wasbeurt met normale zeep en dat is goed voor je natuurlijke weerstand.
Tja, en dan die elektronische pomp: Inderdaad zoals in de link geplaatst door Amadea wordt gezegd. Het werkt op batterijen, zoals teveel apparaten op batterijen werken. Niet echt goed voor het milieu, dus ook vanuit dat standpunt gezien: slecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en goed verhaal +1

Andere antwoorden (3)

Nee dat valt best mee. Dettel dood alleen bacteriën bij overmatig gebruik kan de huid wel wat uitdrogen maar dan kan je ook eventjes handcreme gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doodt TE VEEL bacterien,
ook de goede.
Ik schrok ff door de link van Amadea in de reacties: een antibioticum in dettol?
Gelukkig niet, er zit een antisepticum in:
Chloorxylenol (hierover kan ik weinig vinden)

In de 3e bron de officiele informatie over Dettol.
o.a.:
Langdurig gebruik op de huid wordt ontraden.
Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend.
Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts. Het is niet bekend of dit middel in de moedermelk terechtkomt en of het schadelijk voor de baby.

Behalve bij wondjes is er geen reden om Dettol te gebruiken.

Als je doorzoekt op de stof Chloorxylenol en ervan uitgaat dat het een verbinding tussen chloor en xylenol is dat wordt je niet vrolijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xylenol
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzeen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xyleen
Ik weet niet of het gevaarlijk is, maar de stof zit wel in die hoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar gewoon een kosten/baten analyse doen.
Zelfs eten is gevaarlijk, maar niet eten gevaarlijker.
En omdat in dit geval meestal geen baten zijn, telt het gevaarlijke dus sterker.
Ik denk wel dat xylenolen echt niet fijn zijn, dus sowieso vermeden zouden moeten worden, zeker bij kinderen, omdat er genoeg alternatieven zijn.
Sowieso is het ontzettend slecht om te vaak gebruik te maken van te hardnekkige zeep. Zeep staat er om bekend te reinigen, echte goede zeep reinigt dan ook echt alles, dus ook het natuurlijke vette laagje wat op de huid zit. Was je dit ermee af, dan ontstaat de kans dat de huid uit gaat drogen. En je weet wat daar de gevolgen van zijn. Was dus bijvoorbeeld de handen regelmatig gewoon alleen met water. Wat de huid ook nog extra kan laten uitdrogen, is het te heet wassen van de handen! Het is maar een tip, maar waarschijnlijk wel waardevol betreft het uitdrogen van de huid!