In zo'n zelfbruinend doekje zit een een zelfbruinende creme.
Het is dus een andere vorm van het aanbrengen van de zogenaamde zelfbruinende cremes.

De doekjes zijn apart verpakt.

Maar zelf vond ik het veel lastiger doseren dan een zelfbruinende creme uit een fles.

Het is niet nadelig in het gebruik, behalve voor je portemonnee.
Je huid beschadigt er niet door.

Het is wel goed om je huid eerst te scrubben, glad te maken en als de zelfbruinende creme zijn werk gedaan houdt de huid dan lekker soepel met een vettige creme of lotion.
Want als zo'n zelfbruinende creme op een te droge huid zit, dan is dat geen mooi gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan word je gewoon oranje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan word je niet oranje.
Vroeger misschien, de eerste generatie zelfbruinende cremes. Maar die van tegenwoordig zijn echt wel goed.....als je ze goed gebruikt.
Bron: ervaring.
Met het eerst antwoord ben ik het absoluut niet eens.

Dat zelfbruiner niet schadelijk zou zijn is een achterhaald idee. Het feit dàt een product in de schappen ligt, wil niet zeggen dat het ook veilig is, al gaan veel mensen daar wel van uit.

Ik zal proberen de bron terug te vinden van deze informatie - samengevat komt het erop neer dat zelfbruiner de cellen van de huid 'aanvalt', het bruiningsproces komt namelijk niet uit de lucht vallen. De chemicaliën in een zelfbruiner zorgen ervoor dat de cellen zo snel en drastisch afsterven dat er in een paar uur tijd de gewilde bruine kleur ontstaat.
Niet erg fris en ook niet gezond dus! Over de effecten op lange termijn (dus geen vijf maar pakweg vijftig jaar) valt weinig te zeggen. De chemicaliën zijn in ieder geval schadelijk en kankerverwekkend omdat ze celmutaties veroorzaken.

We kunnen met z'n allen wel ons hoofd in het zand blijven steken wat de zogenaamde schoonheidsproducten betreft, maar ondertussen overlijden hele volksstammen aan kanker... ik kan dan ook iedereen aanraden om het etiket van je shampoo, douchegel, creme etc. (maar ook voeding) eens goed te bekijken en wat over de ingredienten op te zoeken! (en niet schrikken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een "zelfbruinende" creme is gewoon een creme met een kleurtje.
Dat komt niet verder dan je huid. En wordt na een poosje gewoon afgewassen of afgesleten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe kan het dan dat je weer je eigen kleurtje krijgt als je goed gat scrubben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de cellen die de bruine kleur krijgen, stoot het lichaam idd gewoon af, dus je zou kunnen denken 'wat maakt het dat uit of die cellen vergiftigd worden of niet' - de huid is alleen geen gesloten barrière, er wordt veel opgenomen via de huid, poriën etc. vandaar dat cosmetica en lotions zonder agressieve chemicaliën mijn voorkeur hebben. Ik hoop dat dat je reactie beantwoordt.