Er bestaat bij mij een verband tussen melk drinken en de talgproductie. Wat kan ik doen om genoeg calcium binnen te krijgen?

De huisarts raadde mij voor kerst aan om geen zuivel te nuttigen ivm puistjes. Kaas enzo at ik al heel weinig, dus ik stopte een paar dagen met melk drinken en merk nu dat de talgproductie heel erg gedaald is. De puistjes op m'n rug zijn zo goed als weg en ook op m'n gezicht heb ik nog maar enkele rode plekjes. Ik ben hier echt verbaasd over. Ik wil nu veel minder melk drinken. Ik dronk voorheen zeker 2 glazen per dag. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? In welke voeding zit nog meer calcium; ik wil namelijk genoeg binnenkrijgen daarvan.

Alvast bedankt voor de reacties.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zuivel gebruikt moet je dat niet doen voor de calcium. Zuivel schijnt zelfs te ontkalken. Calcium krijg je voldoende binnen met peulvruchten, pinda's, noten, groene groenten en vette vissoorten. Kijk maar naar olifanten. Eenmaal volwassen drinken ze echt geen melk meer, hoewel ze gigantische botten hebben. Uit tamelijk recent onderzoek blijkt dat zuivel acne kan veroorzaken, in weerwil van wat er volgens de officiële richtlijnen voor o.a. huisartsen wordt beweerd. Goed dat jouw huisarts iets verder kijkt.

Bronnen:
http://www.chivo.nl/content/puistjes-acne-...

Bij normaal gevarieerd eten krijg je in principe voldoende calcium binnen. Als je je zorgen maakt: Noten hebben inhet algemeen relatief veel calcium Toegevoegd na 1 minuut: zie ook: http://www.calcium-info.nl/site/pagina.php?pagina_id=453&rubriek_id=122 Het is opvallend dat botontkalking het meest voorkomt in landen waar consumptie van zuivel juist hoog is. Een onderzoek van de Harvast Medical School, gepubliceerd in American Journal of Public Health, waarbij 120.000 vrouwen gedurende 12 jaren werden gevolgd, toonde aan dat bij vrouwen die minimaal twee glazen melk per dag dronken, 45% meer heupfracturen voorkwamen vergeleken met de andere deelnemers. Mogelijke verklaringen voor de negatieve effecten van melk zijn de verkeerde verhouding tussen calcium, magnesium en fosfor, de verzadigde vetten, de bijdrage aan een overschot van dierlijk eiwit, het binden van maagzuur door melk en het feit dat een groot gedeelte van het calcium in melk gebonden is als het anorganische calciumcarbonaat. Ons advies: melk mag wel met mate maar hoeft beslist niet. De zure zuivelproducten zoals kwark en yoghurt zijn beter. Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen extra calcium opleveren. Rijke calciumbronnen met een zeer goede opname zijn: sterkers, boerenkool, spitskool, Chinese kool, abrikozen, raapstelen, hazelnoten en zeegroenten Bij de inname van supplementen kan men het beste kiezen voor calcium citraat of hydroxyapatiet (het mineraal waarvan het bot is gemaakt). Ondanks de anorganische vorm blijkt de biologische beschikbaarheid van hydroxy-apatiet erg groot te zijn.

Je zou kunnen overstappen op geitenmelk. "Enkele kenmerkende klachten die verbetering ondervinden door geitenmelk zijn: koemelk allergie bloedarmoede eczeem en huiduitslag maag en darm klachten astma en bronchitis botaandoeningen hooikoorts" "Er is nauwelijks verschil te proeven tussen verse geitenmelk en koemelk. Geitenmelk die niet lekker smaakt is oud, gepasteuriseerd of niet hygiënisch behandeld tijdens of na het melken. Verse melk is in de koelkast 5 tot 6 dagen houdbaar." http://kruidenvrouwtje.nl/voeding/geitenmelk.htm

Groene bladgroente zoals sla. In zuivel zit wel kalk maar niet de kalk die jij nodig hebt voor sterke botten.

Probeer magere melk of karnemelk uit. Leveren ook calcium en geen vet. Talgproductie kan door vette voeding verergerd worden. Het bewijs daarvoor is echter niet sterk. Echter in 2 glazen melk per dag zit nooit zoveel vet dat dat je talgproductie zo opstuwt. Kijk daarom eens kritisch naar de rest van je eetpatroon. Hoe vaak eet je chocola, chips en snacks? Wat verschil maakt voor je huid is deze producten te laten staan. Gebruik ook dagelijks 2 x fruit en 200 g. groente!

In tomaten zit veel calcium.

Vraag de dokter, of je calcium tabletten mag gebruiken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100