Wat is de geschiedenis van make - up?

Wanneer werd er voor het eerst make - up gebruikt? Wie heeft het bedacht en waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia make up.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk... Zo'n reactie zou je trouwens bij veel vragen die hier gesteld worden kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook ;-)

Het beste antwoord

Oudheid

Make-up wordt voor het eerst vermeld in de geschriften in de tijd van het oude Egypte alwaar men nog gebruik maakte van henna, gele- en rode oker, kopersulfaat, grafiet, malachiet en andere puur natuurlijke producten vermengd met olie en/of water om de substantie aan te kunnen brengen op het gelaat (en soms ook andere lichaamsdelen). Bekend is dat Griekse vrouwen kersensap op hun lippen smeerden, met de werking van een lippenstift. Ook in China wist men een vorm van make-up te gebruiken, de concubines van de keizer gebruikten krijt, kalk en cyanide om hun gezicht onnatuurlijk wit te kleuren.
[bewerken] Middeleeuwen

In de Middeleeuwen tijdens het ontstaan van de alchemie is men gaan experimenteren met chemische middelen of elementen die werden gewonnen uit de natuur door middel van de alchemie. Vaak kende men (terecht of onterecht) allerlei geneeskrachtige functies toe aan vaak vrij simpele producten. Een bekend voorbeeld zijn de "gezichtscrèmes" die toentertijd niets meer waren dan ingedikte oliën.
[bewerken] Achttiende en negentiende eeuw

In de 18e eeuw in de zogenaamde pruikentijd, gebruikten vrouwen en mannen van adel of daaromtrent make-up, vooral witte poeder en rouge. Een bleek gezicht was namelijk een teken dat iemand niet vaak buiten kwam, dus geen zware arbeid hoefde te verrichten en daarom wel van goede komaf moest zijn. Daarentegen werden vrouwen uit lagere sociale klassen vaak als een prostituee gezien wanneer zij make-up droegen.

Rond dezelfde tijd in Japan droegen geisha's lippenstift van vermalen saffloer-bloemblaadjes. Ook werden hiermee de wenkbrauwen en de ooghoeken gedaan. Staafjes van bintsuke-wax, een zachtere versie van de haarwax die sumoworstelaars gebruiken, werden door de geisha's gebruikt als basismake-up. Witte pasta en poeder kleurden het gezicht, rouge omcirkelde de ogen en definieerde de neus meer.

In de negentiende eeuw verklaarde Koningin Victoria dat make-up onbeleefd is. Men zag het als een vulgair iets, dat alleen werd gebruikt door prostituees en acteurs.

Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw maakte make-up echter een ware revolutie door. Door het gebruik van natuurlijke producten als plantenextracten en (chemische) kleurstoffen kon men producten maken die toepasbaar zijn op bijna elk lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

4000 v Chr.

In deze tijd werden in Egypte door archeologische vondsten de eerste bewijzen van het gebruik van cosmetica gevonden. Welgestelde vrouwen van die tijd brachten een heldere groene pasta van kopermineralen aan op hun gezicht omdat ze dat kennelijk mooi vonden. Verder gebruikten ze geparfumeerde oliën en verfden ze hun wenkbrauwen cremes die gemaakt werden van roet, lood (giftig) en schapenvet.

1500 v. Chr.

In het verre oosten met name in China en Japan werd rijstpoeder gebruikt om de gezichten wit te maken. De wenkbrauwen werden afgeschoren (dat komt later in de geschiedenis ten tijde van Koningin Elisabeth I van Engeland nog een keer terug) . Men verfde de tanden goud of zwart en men gebruikte henna om het haar en het gezicht te versieren.

1000 v.

Chr.Griekenland. Ook hier was het "mode"om een wit gezicht te krijgen door een poeder van loodwit of kalk. Als blusher gebruikte men okerachtige klei en voor het rood maken van de lippen (lipstick) deed men hierbij roodachtig ijzer. De handpalmen werden ook rood gemaakt met Henna (zie je tegenwoordig ook in de Arabische wereld bij speciale gebeurtenissen) omdat men toen dacht dat je er dan jonger uit zag.

100 na Chr.

De Romeinen smeerden gerst en boter op plaatsen waar zij puistjes hadden en op hun nagels (nagellak) deden ze bloed met schapenvet. Verder besteedden zij zeer veel tijd aan de verdere verzorging van hun lichaam. Zo namen zij modderbaden waaraan krokodillen uitwerpselen waren toegevoegd. Mannen bleekten hun haren (waar zij pas mee stopten als de haren zo waren uitgebeten dat ze uitvielen) omdat zij dachten er op deze manier uit te zien als jonge goden.

14e eeuw na Chr.

In deze tijd dacht men dat het gebruik van cosmetica erg slecht was voor de gezondheid. Maar in Engeland verfde men de haren rood. Rijke dames in die tijd deden eiwit op hun gezicht om een witter gezicht te krijgen en sliepen met plakjes rauw vlees om minder rimpels te krijgen.