Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede manier/ middel om ernstig zweten van mijn hoofdhuid tegen te gaan?

Wie heeft daar ervaring mee? Als het heel warm is dan hangt mijn haar binnen een paar minuten.in sliertjes of gaat juist heel erg krullen. Op internet word ik niet veel wijzer. De kapper is niet bereikbaar momenteel.
Dit probleem heb ik sinds een jaar of 10
daarvoor nooit gehad.

6 maanden geleden
in: Huid
Ritsuka
6 maanden geleden
Is een medische reden al uitgesloten? Aangezien je het vroeger niet had
Amadea
6 maanden geleden
Het dragen van een katoenen haarband kan helpen.
Pieterke
6 maanden geleden
@ Ritsuka. Ik heb ( nog) geen medisch onderzoek gehad. Ik ga het eens overleggen met de huisarts.
Pieterke
6 maanden geleden
Bedankt voor de tip @ Amadea.
KleinDuimpje
6 maanden geleden
Vaak wordt er geen oorzaak gevonden.
Maar er kan inderdaad wel een oorzaak voor zijn:
Bepaalde medicijnen, veranderde hormonen, stress
etc etc.
Maar nogmaals, een oorzaak vinden lukt vaak niet.
Maar daar heb je nu niks aan.
Als je gewoon thuis blijft, zijn er wel tips.
Draag luchtige katoenen kleding. De tip van Amadea kan ook helpen.
Doe alles rustig. Dus niet haasten.
Een natte theedoek in je nek leggen, houdt het hoofd koel. Gebruik een ventilator of waaier.
Zet je voeten in een koud voetenbadje.
De komende dagen gaat de temperatuur flink omhoog. Doe vooral rustig! Succes.
Pieterke
6 maanden geleden
Bedankt voor je reactie @KleinDuimpje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Behandelingen voor Zweten op de Hoofdhuid
De behandeling van zweten op de hoofdhuid is afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de symptomen. Er zijn verschillende behandelingsopties beschikbaar, variërend van eenvoudige zelfzorgmaatregelen tot medische procedures.

Zelfzorgmaatregelen
In milde gevallen kunnen zelfzorgmaatregelen voldoende zijn om het zweten op de hoofdhuid te verminderen. Enkele nuttige tips zijn:

Regelmatig wassen van het haar: Was uw haar regelmatig met een milde shampoo om overtollig zweet en olie te verwijderen.
Gebruik van absorberende producten: Gebruik absorberende poeders of shampoos om zweet te absorberen en de hoofdhuid droog te houden.
Vermijden van triggers: Identificeer en vermijd factoren die zweten uitlokken, zoals pittig eten, cafeïne en alcohol.
Dragen van ademende kleding: Draag kleding en hoofddeksels van ademende materialen, zoals katoen, om de hoofdhuid koel en droog te houden.
Stressmanagement: Oefen stressmanagementtechnieken, zoals yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen, om stressgerelateerd zweten te verminderen.
Medische Behandelingen
Als zelfzorgmaatregelen niet voldoende zijn, kan uw arts medische behandelingen aanbevelen:

Aluminiumchloride: Aluminiumchloride is een topische oplossing die de zweetklieren kan blokkeren. Het is verkrijgbaar in verschillende sterktes en kan worden aangebracht op de hoofdhuid. Het is belangrijk om de instructies van uw arts zorgvuldig te volgen, omdat aluminiumchloride huidirritatie kan veroorzaken.
Botulinetoxine (Botox): Botulinetoxine kan worden geïnjecteerd in de hoofdhuid om de zenuwen te blokkeren die de zweetklieren aansturen. Dit kan de zweetproductie aanzienlijk verminderen. De effecten van botulinetoxine zijn tijdelijk en de behandeling moet mogelijk om de paar maanden worden herhaald.
Orale medicatie: In sommige gevallen kan uw arts orale medicatie voorschrijven om overmatig zweten te verminderen. Anticholinergica, zoals oxybutynine, kunnen de zweetproductie verminderen door de activiteit van de zweetklieren te blokkeren. Deze medicijnen kunnen echter bijwerkingen veroorzaken, zoals een droge mond, constipatie en wazig zien.
Iontoforese: Iontoforese is een procedure waarbij de handen of voeten worden ondergedompeld in water terwijl er een zwakke elektrische stroom doorheen wordt geleid. Deze behandeling kan helpen om de zweetproductie te verminderen.
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing