Hoe kom ik van mijn fordyce/talgbultjes af?

Ik heb dus als het goed is opeens goed y spots op mijn balzak. Het zijn van die kleine witte bultjes. Kan iemand vertellen hoe ik er van af kom? En of ze vanzelf weg gaan?

5 maanden geleden
in: Huid
2.3K
Antoni
5 maanden geleden
@Jens7martins, talgbultjes op de balzak zijn over het algemeen normaal, voor zover ik weet. Maar je kan je huisarts natuurlijk altijd om advies vragen.

Antwoorden (1)

Op basis van je beschrijving denk ik inderdaad dat het om verstopte talgkliertjes gaat. Maar voor een echte diagnose ga je beter naar je huisarts.

Verstopte talgklieren komen vaak voor. Ze ontstaan wanneer een haarzakje verstopt raakt. Bij elk haartje zit een kleine klier en de talg die zo’n klier produceert, hoopt zich dan op in het zakje, samen met de dode huidcellen die ook niet meer naar buiten kunnen. Het resultaat is een cyste onder je huid. Je kunt ze over je hele lichaam krijgen, overal waar je haartjes hebt, dus ook op je balzak. Mannen hebben er door de band wat meer last van, maar ook voor vrouwen is het een bekend fenomeen. Zodra ze er zijn, gaan ze niet vanzelf weg. Ze hebben eerder de neiging om groter te worden. Er bestaat ook geen zalf of pil die ze laat verdwijnen. Sommige mensen proberen ze uit te knijpen, maar dat is een slecht idee. De kans op een ontsteking is aanzienlijk en bovendien blijft er meestal een deel van de cyste achter.
5 maanden geleden
Antoni
5 maanden geleden
@fremar, vermeld je bij je antwoord even dat dit de mening is van seksuoloog Alexander Witpas op de website van je bron, niet (per se) van jou? Zo maar een antwoord knippen en plakken zonder duidelijk te vermelden wie het origineel heeft geschreven, maakt je antwoord er niet duidelijker op!