Waarom moet je je zo vaak insmeren met zonnebrand?

Waarom moet je zowat elke 2 uur insmeren met zonnebrand? De technologie is inmiddels toch zo ver ontwikkeld dat die crèmes wel langer dan dat mogen werken, hoop ik?

2 jaar geleden
in: Huid
1.4K
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Je kunt toch gewoon in de schaduw blijven? Of bedekkende kleding dragen zodat de zon niet zo fel op je huid kan schijnen. Althans, dat doe ik om me te beschermen tegen de zon.

Antwoorden (1)

Daar zijn meerdere redenen voor.
Ten eerste blijft de zonnebrand niet eeuwig op je huid zitten. Hoe dikker de laag, die je erop smeert, hoe effectiever de zonnebrand is, en hoe langer het duurt voordat het volledig van je huid is verdwenen. Maar na twee uur zullen er altijd plekken zijn, waarbij de zonnebrand is verdwenen, bijvoorbeeld door beweging. En als je bent gaan zwemmen of je hebt je afgedroogd, dan verdwijnt de zonnebrand nog sneller.
Daarnaast zitten in de zonnebrand zonnefilters. Daarbij zijn twee soorten te onderscheiden:
1. chemische zonnefilters, die de straling en energie van de zon omzetten in een onschadelijk vorm. Maar deze filter verliezen hun werking door blootstelling aan de zon. Dus zonnebrand, met deze filters moeten alleen daarom al regelmatig opnieuw worden aangebracht.
2. minnerale zonnefilters, die werken als een soort spiegel en de schadelijke straling weerkaatsen en verstrooien. Deze zonnefilters verliezen misschien niet hun werking door blootstelling aan de zon, maar deze zonnebrand verdwijnt wel van je huid.